KIA Polska powiadomiła UOKiK o objęciu kampanią serwisową modeli Sportage i Optima HEV – przekazał w czwartek Urząd. W określonych partiach pojazdów może dojść do awarii grożącej pożarem w komorze silnika. O takiej samej usterce w innych modelach KIA informowano w ubiegłym tygodniu.
KIA Polska powiadomiła Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach KIA Sportage (kod modelowy SLe), wyprodukowanych na Słowacji między 12 marca 2010 r. a 24 stycznia 2014 r., może dochodzić do awarii układu HECU (hydrauliczno-elektronicznej jednostki sterującej – Hydraulic Electronic Control Unit) – przekazał w czwartek UOKiK.
Jak podano, podstawową przyczyną usterki jest wyciek płynu hamulcowego, który podczas eksploatacji może doprowadzić do zwarcia elektrycznego, powodując przeciążenie elektryczne w module ABS. Stan ten może spowodować pożar w komorze silnika, niezależnie od tego, czy pojazd jest w ruchu, czy pozostaje zaparkowany.
W pojazdach dotkniętych problemem, objawem usterki może być zapalona kontrolka ostrzegawcza awarii (MIL) i/lub kontrolka ABS, a także dym oraz zapach spalenizny wydobywający się z komory silnika i podzespołów HECU.
Ja poinformowano w komunikacie, w Polsce kampanią naprawczą objęte są 18 172 takie pojazdy.
Jak podano w drugim czwartkowym komunikacie UOKiK dotyczącym akcji serwisowej firmy KIA, taka sama usterka, powodująca analogiczne objawy może się również pojawić w samochodach KIA Optima HEV (kod modelowy TF HEV), wyprodukowanych w Korei Południowej między 28 października 2010 r. i 12 grudnia 2013 r. Kampanią naprawczą na polskim rynku objętych jest 12 egzemplarzy tej wersji modelowej.
Posiadacze obydwu wskazanych modeli mają zostać powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO KIA w celu naprawy polegającej na zainstalowaniu w układzie odpowiedniego bezpiecznika.
W ubiegłym tygodniu UOKiK poinformował, że koreański producent objął kampanią serwisową w Polsce ponad 16 tys. aut marki KIA zagrożonych awarią jednostki HECU. Wskazano wtedy trzy modele: ponad 14 tys. egzemplarzy modeli Rio, ok. 1,2 tys. – Optima i ok. 1,3 tys. – Sorento.
Rzecznik KIA Monika Krzesak powiedziała wtedy PAP, że właściciele objętych kampanią samochodów będą mogli zgłosić się do ASO w wygodnym dla siebie terminie i każdy z użytkowników zostanie odpowiednio powiadomiony o zaistniałej sytuacji. Ponadto przekazała, że autoryzowane stacje obsługi przygotowują się do wykonania potrzebnych prac.(PAP)
gkc/ drag/