To, co miało oznaczać początek nowego rozdziału dla polskiego sektora motoryzacyjnego, okazało się właśnie tym. Stellantis wstrzymuje rozwój technologii wodorowych i produkcję nowej linii pojazdów użytkowych w Gliwicach. Powód? Wodór jest niezwykle drogi i trudno dostępny.
Gliwice miały stać się jednym z dwóch europejskich centrów produkcji zaawansowanych pojazdów dostawczych napędzanych wodorem. Fabryka miała produkować pierwsze modele z nowej serii Pro One tego lata, ale plan się nie ziścił. Stellantis wycofuje się z tej inicjatywy, powołując się na niewystarczającą rentowność i niedojrzałość rynku, a w szczególności na ograniczoną infrastrukturę tankowania wodoru.
Wodór na marginesie
Firma Stellantis ogłosiła wstrzymanie masowej produkcji pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi w Gliwicach i Hordain we Francji. Firma nie przewiduje, że pojazdy użytkowe napędzane wodorem osiągną powszechną popularność w ciągu najbliższej dekady.
Reklama Zobacz także: Dołącz do naszego multithlonu giełdowego! Aktywności obejmują sprint po akcje, inwestowanie w ETF-y i wydawanie dużych sum pieniędzy dla nagród.
„Technologia wodorowa nie osiągnęła jeszcze etapu, który umożliwiłby jej masowe wdrożenie. Infrastruktura tankowania jest nadal słabo rozwinięta, a koszty są zbyt wysokie” – zauważył Jean-Philippe Imparato, dyrektor ds. operacji europejskich w Stellantis, w komunikacie prasowym.
Fabryka w Gliwicach bez cięć
Dla zakładu w Gliwicach oznacza to strategiczną zmianę, ale nie redukcję zatrudnienia. Produkcja zostanie przesunięta w kierunku bardziej konwencjonalnych układów napędowych: przede wszystkim elektrycznych i hybrydowych. Firma podkreśla, że decyzja o zaprzestaniu produkcji wodoru nie wpłynie na zatrudnienie . Stanowiska w polskim zakładzie nie zostaną zlikwidowane ani zredukowane. Zmieni się jedynie struktura produkcji, podkreśla Stellantis.
SYMBIO pod mikroskopem
Przyszłość projektu SYMBIO, będącego efektem współpracy firm Stellantis, Forvia i Michelin, której celem jest rozwój technologii wodorowej, pozostaje niepewna. Partnerzy analizują, jak obecna sytuacja rynkowa wpłynie na przyszłe inwestycje w tym obszarze.
Na razie jednak badania nad wodorem w firmie zostały wstrzymane. Zamiast tego inwestycje zostaną skierowane na inne technologie, w tym na mobilność elektryczną.
Na rewolucję wodorową jest za wcześnie
Branża przyznaje, że wodór nie zyskał jeszcze znaczącej popularności. Rozwój sieci paliw postępuje zbyt wolno, a bariery kosztowe pozostają ogromne, szczególnie