Sprawiedliwy wkład Google w polskie firmy medialne? Eksperci obliczają kwotę

Według szacunków kancelarii Fehradvice & Partners, zawartych w raporcie „Media w Polsce i ich wartość dla Google”, sporządzonym we współpracy ze Związkiem Pracodawców Wydawców Cyfrowych, wkład własny Google w polskie przedsiębiorstwa medialne powinien wynieść 78,67 mln euro rocznie.

Sprawiedliwy wkład Google w polskie firmy medialne? Eksperci obliczają kwotę

zdjęcie: Eshma / / Shutterstock

„Biorąc pod uwagę całkowity przychód z reklam w wyszukiwarkach wynoszący 577 mln euro i uwzględniając udział rynkowy Google wynoszący 91,14%, przewidywany przychód wygenerowany przez wyszukiwarkę Google wyniesie 525,88 mln euro (z dolną prognozą 473,29 mln euro i górną prognozą 578,46 mln euro)” – zauważono.

W raporcie wskazano, że w oparciu o światowe standardy wyceny dostawców treści oraz stosowanie limitów wrażliwości na każdym etapie oceny, uczciwy roczny wkład Google'a w polskie organizacje medialne szacuje się na kwotę od 49,98 mln EUR do 119,04 mln EUR, przy obliczonej wartości nominalnej 78,67 mln EUR rocznie.

„W ramach Google AdSense operatorzy (właściciele witryn) mogą wyświetlać reklamy Google na swoich platformach, generując dochód za każdym razem, gdy użytkownicy klikają lub wyświetlają te reklamy. Google zarządza dystrybucją, śledzeniem i wypłatą przychodów” – wyjaśniono.

Ponadto stwierdzono, że operator witryny w zamian dostarcza treści, które przyciągają użytkowników na platformę. W ramach modelu AdSense Google rekompensuje operatorom witryn część przychodów — zazwyczaj od 51% do 60%, w zależności od rodzaju reklamy (strony z treścią kontra strony wyników wyszukiwania).

Jak podkreślono, Google zajmuje dominującą pozycję na polskim rynku wyszukiwarek, kontrolując 91,14 proc. tego sektora. Znaczna część wartości pochodzącej z wyszukiwarki pochodzi z zapytań informacyjnych — wiele z nich opiera się na treściach dziennikarskich, które oferują wiarygodne, kompleksowe i trafne odpowiedzi. Niemniej jednak firmy medialne nie otrzymują żadnego wynagrodzenia finansowego.

„Sytuacja ta tworzy nierównowagę systemową, która negatywnie wpływa na stabilność finansową i wzrost jakościowych treści dziennikarskich w Polsce. Celem tego badania jest ilościowe określenie wartości ekonomicznej, jaką treści medialne generują w wyszukiwarce Google w Polsce i dostarczenie opartej na danych podstawy do ustalenia sprawiedliwego wkładu Google w polskie organizacje medialne” – stwierdzono w raporcie.

Badania wykazały, że 68% użytkowników wyraźnie preferuje wersję Google, która zawiera treści multimedialne. Gdy takich treści brakuje, lojalność użytkowników spada o 4,1 punktu procentowego — względny spadek o około 8%.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *