„Czy ograniczał(a) Pani/Pan w tym roku wydatki na święta Bożego Narodzenia w związku ze wzrostem cen w Polsce?” – takie pytanie zadaliśmy uczestnikom sondażu SW Research dla rp.pl.
Ponad połowa Polaków oszczędzała w tym roku na świętach
Według danych GUS inflacja w grudniu wyniosła 6,6 proc., tyle samo, ile w listopadzie. Po raz pierwszy od marca inflacja nie spadła miesiąc do miesiąca.
W lutym inflacja była najwyższa od grudnia 1996 roku
Od marca do listopada inflacja spadała co miesiąc średnio o 1,4 punktu proc. – wcześniej wzrosła do poziomu 18,4 proc. (w lutym), najwyższego od grudnia 1996 roku.
Wyhamowanie trendu spadku inflacji było spowodowane m.in. wzrostem cen paliw, spowodowanym wycofaniem się Orlenu z obniżki cen przed wyborami parlamentarnymi oraz w związku ze wzrostem cen żywności i napojów bezalkoholowych, które podrożały o 0,9 proc., a rok do roku o 7,3 proc.
Jak wynika z szacunków „Rzeczpospolitej” za przygotowanie w tym roku skromnej kolacji wigilijnej dla czterech osób trzeba było zapłacić 154 zł, o niemal 7 proc. więcej niż przed rokiem.
Sondaż: 73 proc. mieszkańców średnich miast ograniczało wydatki na święta
Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl zapytaliśmy czy ograniczyli wydatki na święta Bożego Narodzenia w związku ze wzrostem cen.
Wydatki na święta
Infogram
Na tak zadane pytanie „tak” odpowiedziało 58,3 proc.
Odpowiedzi „nie” udzieliło 33,8 proc. badanych.
7,9 proc. respondentów nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.
– Wydatki świąteczne ograniczyło blisko 2/3 kobiet (64%) i częściej niż co drugi mężczyzna (52%). Częściej od ogółu badanych koszty związane ze Świętami ograniczają najmłodsi badani (65%) oraz mieszkańcy miast liczących od 200 tys. do 499 tys. osób (73%). Odsetek respondentów, którzy ograniczyli wydatki maleje wraz ze wzrostem dochodów (62% – badani o dochodach do 2000 zł netto, 44% – badani o dochodach przekraczających 5000 zł netto) – komentuje wyniki badania Małgorzata Bodzon, senior project manager w SW Research.
Metodologia badania:
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 19-20 grudnia 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.