W 2024 roku wejdzie w życie nowy podatek spalinowy od auta. Opłaty będą pobierane jednorazowo, ale nie będą niskie.
- Co to jest podatek spalinowy?
- Ile wyniesie podatek od auta?
- Kto nie zapłaci podatku spalinowego?
- Dlaczego kierowcy będą płacić podatki?
- Podatek od auta w Europie
Podatek od aut spalinowych to nowa taksa, którą będą musieli zapłacić niemal wszyscy kierowcy. Przepisy o nowym podatku wejdą w życie w 2024 roku. Ile wyniesie podatek spalinowy?
Co to jest podatek spalinowy?
Podatek od auta to opłata, która zostanie wprowadzona dla wszystkich kierowców aut spalinowych. Będzie obowiązywała od końca 2024 roku. Początkowo będzie miała charakter jednorazowy, a kierowcy będą musieli uiścić opłatę przy rejestracji nowego pojazdu spalinowego. Z czasem podatek trzeba będzie opłacać co roku.
Ile wyniesie podatek od auta?
Wysokość podatku spalinowego ma zależeć od normy emisji spalin i od wieku samochodu. To oznacza, że więcej zapłacą kierowcy, którzy mają stare auta o dużej pojemności silnika. Posiadacz 20-letniego samochodu z silnikiem 2.0 i normą Euro 4 zapłaci wyższy podatek niż osoba, która ma 10-letnie auto z silnikiem 1.6 i normą Euro 6.
Ci, którzy nie zmieszczą się w wyznaczonych widełkach, muszą przygotować się na większe opłaty niż ci, którzy spełnią restrykcyjne normy unijne. Na razie nie wiadomo, ile dokładnie będzie wynosiła opłata, ale projekt ustawy zakłada stawkę bazową w wysokości 500 złotych.
Kto nie zapłaci podatku spalinowego?
Projekt ustawy przewiduje zwolnienie z opłat niektórych kierowców. Podatku spalinowego nie zapłacą kierowcy, którzy posiadają:
- pojazdy wojskowe
- pojazdy zabytkowe
- pojazdy używane do celów specjalnych
- pojazdy samochodowe jednośladowe lub z bocznym wózkiem – wielośladowym, skutery śnieżne i wózki golfowe
- mienie przesiedlenia osoby fizycznej przybywającej na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającej z czasowego pobytu z zagranicy
Dlaczego kierowcy będą płacić podatki?
25 listopada 2022 roku Polska podpisała tzw. „kamienie milowe”, porozumienie, które zakłada pozyskanie funduszy z Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Środki unijne nie są małe i wynoszą 60 miliardów euro. Aby je uzyskać, Polska musiała m.in. zgodzić się na wprowadzenie podatków związanych z transportem spalinowym.
Podatek od auta w Europie
Podatek spalinowy obowiązuje w innych krajach Europy. Jest on uzależniony od wieku pojazdu, a także od normy emisji spalin. W Holandii średnia wysokość podatku od auta wynosi 650 euro, w Bułgarii posiadacze aut z 2-litrowym silnikiem płacą 350 euro.