W 2024 r. nastąpił spadek ruchu w sklepach dyskontowych, jak wskazuje raport Proxi.Cloud. Hipermarkety odzyskują popularność, a inny format odnotowuje największy wzrost.
Niedawny raport Proxi.Cloud dotyczący ruchu klientów w handlu detalicznym z poprzedniego roku ujawnia nieoczekiwane ustalenia. Szczegóły ujawniła „Rzeczpospolita”. Okazuje się, że w 2024 r. ruch w sklepach typu convenience (takich jak Żabka) znacznie wzrósł, zwiększając się o 14,2 proc., obok hipermarketów, które odnotowały wzrost o 7,1 proc. Z kolei liczba odwiedzających w dyskontach spadła o 1,8 proc.
Czy Polacy tracą zainteresowanie Biedronką i Lidlem?
Spadek w dyskontach jest zaskakujący, zwłaszcza że Biedronka i Lidl konsekwentnie zyskiwały udziały w rynku w ostatnich latach dzięki strategii kładącej nacisk na niskie ceny. Takie podejście pozwoliło im wyprzedzić między innymi hipermarkety. Powyższe dane sugerują, że fala może się teraz odwracać.
Autorzy raportu twierdzą, że wzrost ruchu w hipermarketach można przypisać zmianie preferencji niektórych konsumentów w kierunku większych zakupów w sklepach z szerszym wyborem. Oprócz szerszego asortymentu produktów, hipermarkety mogą również przyciągać klientów atrakcyjnymi promocjami i strategią cenową, która przyciąga konsumentów poszukujących kompleksowych zakupów.
Co wpływa na sukces sklepów typu convenience?
Autorzy raportu, odnosząc się do sukcesu sklepów typu convenience, zauważają, że wzrost ten może wynikać z ekspansji tego formatu. – Ponadto część tego wzrostu może być związana ze zwiększonym zapotrzebowaniem na wygodę wśród niektórych konsumentów, którzy preferują szybsze i częstsze zakupy w swojej okolicy – tłumaczy cytowany przez gazetę Mateusz Chołuj z Proxi.Cloud.
Chołuj podkreśla, że obserwujemy trzy istotne trendy. – Są konsumenci, którzy robią zakupy wyłącznie w sklepach convenience, tacy, którzy robią większe zakupy w hipermarketach, ale w tych sklepach robią też drobne codzienne zakupy, oraz tacy, którzy regularnie odwiedzają dyskonty, ale w mniejszych sklepach robią też dodatkowe zakupy – zauważa przedstawiciel Proxi.Cloud.