Pięć inicjatyw Cemex Polska zostało zaprezentowanych w najnowszym raporcie pt. „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Publikacja jest największym w Polsce przeglądem dobrych praktyk rynkowych z obszaru zrównoważonego rozwoju. Premiera 22. edycji raportu wydawanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu miała miejsce podczas konferencji „Targi Idei ESG”.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” został opublikowany już po raz 22. Główną część tegorocznej publikacji stanowi podsumowanie działań z zakresu ESG i zrównoważonego rozwoju, realizowanych przez firmy w 2023 roku.
Autorzy najnowszego raportu wprowadzili limit pięciu dobrych praktyk, które mogą zostać zgłoszone przez firmę. Właśnie tyle inicjatyw Cemex Polska z obszaru zrównoważonego rozwoju zostało docenionych i zaprezentowanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
– Chętnie dzielimy się naszymi doświadczeniami, dlatego bardzo cieszy nas fakt, że po raz kolejny jesteśmy częścią tej niezwykle wartościowej publikacji. Jestem przekonana, że inicjatywy zaprezentowane w raporcie mogą stać się dla wielu firm inspiracją do podejmowania działań w obszarze zrównoważonego rozwoju – mówi Dominika Sztuka-Arak, Prezeska Fundacji Cemex „Budujemy Przyszłość”.
Tradycyjnie, poszczególne dobre praktyki firm przyporządkowano w raporcie do jednego z siedmiu obszarów. Działania Cemex Polska zostały przybliżone w częściach poświęconych Środowisku, Praktykom z zakresu pracy oraz Zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi społeczności lokalnej.
Obszar: Środowisko
Inicjatyw realizowanych przez Cemex Polska nie zabrakło w obszarze środowiskowym. Pierwsza z nich to projekt „Pszczoły i trzmiele, nasi przyjaciele” – inicjatywa wspierająca zachowanie bioróżnorodności, w ramach której firma prowadzi działania na rzecz zapylaczy, współpracując przy tej okazji z Fundacją Kwietną i firmą Łąki Kwietne. W związku ze wspomnianą inicjatywą, na terenie Cementowni Chełm utrzymywane są łąki kwietne o łącznej powierzchni 8 tys. m². Dodatkowo na terenie zakładu powstały dwa hotele dla owadów oraz specjalne siedlisko dla pszczół gniazdujących w ziemi, szczelinach skalnych i martwym drewnie. Przeprowadzona inwentaryzacja przyrodnicza wykazała, że łąkę zamieszkuje 70 gatunków zapylaczy.
Niezmiennie, ważnym obszarem aktywności Cemex pozostały działania edukacyjne. Firma przygotowała dla swoich pracowników całoroczną kampanię informacyjną „Cemex dla Planety”, poświęconą zmianom klimatu. Akcja nawiązywała do strategii klimatycznej firmy pt.: „Future in Action” i miała na celu pogłębienie wiedzy pracowników o przyczynach i skutkach globalnego ocieplenia. Z kolei w ramach działań skierowanych do młodzieży oraz dorosłych z miejscowości, w których Cemex prowadzi działalność biznesową, odbyły się tzw. „Zielone Warsztaty”. Ich uczestnicy dowiedzieli się m.in.: jakie działania można podjąć, by zmniejszyć emisję CO2 oraz przystosować się do zmian klimatu.
Obszar: Praktyki z zakresu pracy
Każdego roku Cemex Polska prowadzi działania, zmierzające do poprawy bezpieczeństwa i komfortu pracy. Czytelnicy tegorocznego raportu dowiedzą się, że we wszystkich należących do Cemex wytwórniach betonu towarowego w Polsce wdrożony został elektroniczny system kontroli pojazdów przy pomocy modułu NFC. Telefon zastąpił książki pojazdów, a kontrola odnotowana jest w systemie elektronicznym w czasie rzeczywistym. System umożliwia również natychmiastowe powiadomienie kierownika zakładu w sytuacji stwierdzenia usterki w pojeździe. Efektem projektu jest zwiększenie liczby rzetelnych kontroli pojazdów, a co za tym idzie – wzrost bezpieczeństwa transportu betonu.
Obszar: Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Cemex Polska konsekwentnie angażuje się w działania na rzecz lokalnych społeczności, a jednym z przykładów takiego zaangażowania jest przybliżony w tegorocznym raporcie program pt. „Mistrzowie Bezpieczeństwa”. Celem wspomnianej inicjatywy, skierowanej do uczniów starszych klas szkół podstawowych, jest kształtowanie bezpiecznych zachowań i nawyków. Od 2023 r. program jest realizowany z wykorzystaniem platformy e-learningowej, co pozwoliło na zwiększenie liczby jego uczestników – w ostatniej edycji wzięło udział 150 uczniów.
O Raporcie
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” został opublikowany po raz pierwszy w 2002 roku. W tegorocznej, 22. edycji, zostało zaprezentowanych 1046 dobrych praktyk realizowanych przez 266 organizacji. Zdecydowana większość (75 proc.) podmiotów, które zgłosiły dobre praktyki, to duże przedsiębiorstwa.