Co trzeci Polak jest gotowy, aby robić zakupy w tzw. metaświecie (metaverse) – wynika z opublikowanego we wtorek badania Santander Consumer Banku. Dodano, że 7 proc. respondentów nie kupiłoby produktów marki, która nie wspiera ekologicznego stylu życia, natomiast 12 proc. nie miałoby z tym problemu.
W najnowszym raporcie pt.: "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" wskazano, że już 31 proc. Polaków, którzy kupują w sieci słyszało o możliwości robienia zakupów w wirtualnym świecie – w metaverse. Zaznaczono przy tym, że jest to o 13 pkt. więcej niż w ankiecie przeprowadzonej w 2022 r. Jednocześnie 33 proc. badanych wskazało, że byłaby skłonna skorzystać z takiej formy robienia sprawunków.
"W tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków i dorosłych przed 30 rokiem życia" – zwrócił uwagę cytowany w informacji dyrektor sprzedaży i współpracy z klientami biznesowymi Santander Consumer Banku Patryk Perliński. Wskazał, że możliwością zakupów w metaverse było wyraźnie zainteresowanych 53 proc. ankietowanych zarabiających od 7 tys. zł netto w górę. Dodał jednak, że 42 proc. osób z ogółu respondentów, nie wyraziło chęci robienia zakupów w ten sposób.
Bank w badaniu zapytał również o to, jak Polacy podchodzą do tematu personalizacji i ekologii na zakupach w kanale online. Pierwsza kwestia okazała się istotna dla 37 proc. respondentów, natomiast marki, która nie wspiera ekologicznego stylu życia, nie wybrałoby z kolei 7 proc. ankietowanych. W tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków (31 proc.) i osób z wyższym wykształceniem (27 proc.). Z kolei 12 proc. z ogółu respondentów wskazało, że nie miałoby problemu z zakupami produktów od marki, która nie wspiera takiego stylu życia. W tej grupie przeważali 50-59 latkowie i zarabiający najmniej do 1999 zł netto.
Napisano, że obok takich kwestii jak personalizacja czy ekologiczne podejście marek, zarówno na zakupach online, jaki i w sklepach stacjonarnych, ważnym czynnikiem pozostaje również rozpiętość budżetu kupujących.
Metaverse to sieć trójwymiarowych wirtualnych światów skupiających się na komunikacji społecznej. W futuryzmie i science fiction, metaverse opisuje się jako jeden, uniwersalny, wirtualny świat, z którego można korzystać za pomocą aplikacji AR oraz gogli do VR.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r.
autorka: Ewa Wesołowska
ewes/ mick/