Młodzi wcześniej testują z „promilami”, a pierwszy kontakt zaczynają od piwa. Fundacja chce zakazać reklam alkoholu.

Od piwa młodzież rozpoczyna swoją przygodę z alkoholem. Z sondażu wynika, że niemal dwie trzecie badanych po raz pierwszy sięgnęło po napoje alkoholowe jako niepełnoletni.
Młodzi wcześniej testują z „promilami”, a pierwszy kontakt zaczynają od piwa. Fundacja chce zakazać reklam alkoholu. - INFBusiness

Foto: AdobeStock

Grażyna Zawadka

O swoich pierwszych kontaktach z alkoholem w badaniach zleconych przez Fundację GrowSPAC wypowiedziało się 1001 osób w różnym wieku z całego kraju. Wskazuje to na niepokojącą tendencję: im młodszy uczestnik badania, tym wcześniej próbował „promili”, a fakt bycia niepełnoletnim dla wielu nie stanowił istotnej przeszkody.

Co jeszcze ujawniają badania?

Mężczyźni częściej rozpoczynają inicjację alkoholową przed 18. rokiem życia – dotyczy to ponad 41 proc. z nich. Z kolei niemal połowa obecnych 18–29-latków zaczęła próbować alkoholu w wieku od 15 do 17 lat. Co szósty z nich po raz pierwszy sięgnął po alkohol jeszcze wcześniej – mając 14 lat lub nawet mniej. To oznacza, że prawie 63 proc. z nich spróbowało napojów wyskokowych w czasie, gdy byli niepełnoletni.

Piwo stało się furtką do inicjacji alkoholowej młodzieży. Jednak co piąty młody człowiek najpierw spróbował wódki lub whisky

Nieco starsi respondenci doświadczyli swojego pierwszego kontaktu z „procentami” przed osiągnięciem pełnoletności, ale trochę później. Tak więc co czwarty 50–59-latek spróbował alkoholu jako niepełnoletni, co piąty obecny 60–69-latek oraz blisko jedna czwarta 70-latków.

Piwo stało się furtką do inicjacji alkoholowej młodzieży – niemal połowa ankietowanych zadeklarowała, że to ono było pierwszym alkoholem, który w życiu spróbowali. Co trzeci badany najpierw sięgnął po wino, a co jedenasty – po coś mocniejszego, np. wódkę.

„Wyniki pokazują także, jak piwo zyskiwało popularność wśród różnych grup wiekowych w ostatnich dekadach” – zauważają autorzy badania.

Tak więc, jedynie co piąty 70-latek rozpoczął swoją przygodę z alkoholem od piwa – jednak w młodszych pokoleniach stało się ono dominującym napojem. Piwo było zatem pierwszym procentowym napojem dla większości 30–49-latków (około 70 proc. z nich) oraz dla ponad połowy osób z młodszej grupy wiekowej (od 18 do 29 lat). W przypadku tych ostatnich „istotną rolę w inicjacji alkoholowej odegrały także mocne trunki – wódka czy whisky. Aż 20,81 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej spróbowało wysokoprocentowych napojów w pierwszej kolejności” – wskazuje sondaż.

Jak się okazuje, brak dojrzałości nie zawsze stanowił przeszkodę – jedna czwarta badanych nie miała problemu z zakupem alkoholu, gdy były niepełnoletni.

– Informacja, że trzy czwarte Polaków nie mogło zdobyć alkoholu bez dowodu osobistego potwierdzającego pełnoletność, może być uspokajająca. Jednak wyniki w podziale na poszczególne grupy wiekowe pokazują alarmujące tendencje – podkreśla Dominik Kuc z zarządu Fundacji GrowSPACE.

Prawie połowa 18–29-latków, zanim osiągnęła pełnoletność, bez trudności nabyła napoje wyskokowe, mimo że ich wiek na to nie pozwalał, podobnie jak nieco starsi badani.

Dla porównania, tylko 9 proc. 70-latków potwierdziło, że udało im się kupić alkohol, będąc niepełnoletnimi. Wniosek: kilkadziesiąt lat temu procentowe trunki były znacznie trudniej dostępne dla nieletnich, a podejście do ich sprzedaży młodym było bardziej rygorystyczne.

Również inne badania wskazują, że młodzież rozpoczyna spożycie alkoholu od piwa.

Z sondażu wynika również, że mężczyźni łatwiej nabywają alkohol – jedna trzecia z nich nie miała z tym problemu, będąc niepełnoletnimi. W przypadku kobiet tylko co szóstej udało się to osiągnąć.

Spożycie alkoholu w Polsce wzrasta. Prof.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *