10 września obchodzimy Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom. To dobra okazja do zwrócenia uwagi na kwestie zdrowia psychicznego i trudności emocjonalnych, z jakimi zmagają się zarówno dorośli, jak i dzieci. Często to właśnie najmłodsi są najbardziej narażeni na kryzysy psychiczne, które pozostają niezauważone przez otoczenie. Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami, problemy szkolne czy presja społeczna mogą prowadzić do dramatycznych konsekwencji. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że tylko w 2023 r. odnotowano ponad 2 tys. prób samobójczych wśród osób do 18. roku życia, z czego 145 zakończyło się śmiercią. To oznacza, że każdego dnia w Polsce sześcioro dzieci próbuje odebrać sobie życie.
Przytoczone statystyki są alarmujące i podkreślają potrzebę podjęcia działań profilaktycznych oraz edukacyjnych w kontekście zdrowia psychicznego młodych ludzi. Potwierdzają to również badania przeprowadzone w 2023 roku na zlecenie Fundacji Adamed. Wynika z nich bowiem, że aż 86% respondentów uważa, iż konieczne jest większe wsparcie dla szkół i rodziców w zakresie pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży. Co więcej, prawie 70% (69%) przyznaje, że szkoły nie zapewniają wystarczającego dostępu do usług psychologicznych. Z kolei aż 90% badanych deklaruje, że opieka psychologiczna w szkołach jest niezbędna dla dobra uczniów i placówki edukacyjne powinny ją oferować na profesjonalnym poziomie.
Otwarte spotkania online dla rodziców i opiekunów
W obliczu tych wyzwań Fundacja Adamed wraz z ekspertami z serwisu Życie Warte Jest Rozmowy uruchomiła program „Wspierająca Szkoła” – pierwszy w Polsce kompleksowy program dotyczący zapobiegania zachowaniom samobójczym wśród dzieci i młodzieży. Projekt jest skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W jego ramach nauczyciele, pedagodzy, rodzice oraz uczniowie budują stosowną wiedzę i umiejętności i otrzymują odpowiednie narzędzia tak, by dbać o dobrostan psychiczny najmłodszych. Obecnie trwa kolejna, po pilotażu, edycja programu, w której bierze udział 25 szkół z całego kraju. Inicjatywa zyskała patronat honorowy Ministra Edukacji oraz patronat merytoryczny Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego.
Od września br. program poszerzony zostaje o nowe narzędzie. To cykl 4. otwartych webinarów pod hasłem „Pierwsza pomoc rodzicielska”, na które może zapisać się każdy rodzic, członek rodziny lub opiekun, który zarejestruje się na stronie programu. Podczas spotkań uczestnicy dowiedzą się jak rozpoznać kryzys emocjonalny u młodej osoby, a także jak wpływa on na jej szkolne funkcjonowanie. Webinary poświęcone będą również pierwszej pomocy emocjonalnej, czyli temu, co każdy z nas może zrobić dla młodego człowieka w trudnej sytuacji życiowej. Podczas warsztatów słuchacze poznają zasadę „4 x Z” czyli efektywnego i wspierającego sposobu reagowania w sytuacji zauważenia kryzysu u dziecka lub nastolatka, a także w sytuacji odmowy rozmowy, czyli oporu psychologicznego. Wszystkie szkolenia poprowadzi Lucyna Kicińska – członkini Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego, ekspertka i współtwórczyni materiałów edukacyjnych dla programu „Wspierająca Szkoła”.
– Cykl webinarów „Pierwsza pomoc rodzicielska” to odpowiedź na rosnącą potrzebę wsparcia rodziców i opiekunów w ich codziennych wyzwaniach wychowawczych. Naszym celem jest dostarczenie praktycznych narzędzi, które pomogą reagować na trudne sytuacje emocjonalne dzieci i młodzieży. Pragniemy tym samym wspierać rozwój relacji opartych na zaufaniu, zrozumieniu i empatii – mówi Katarzyna Dubno, Członkini Zarządu Fundacji Adamed.
Webinary są całkowicie bezpłatne i dostępne online. Każde spotkanie zakończy się sesją Q&A na czacie, w ramach której uczestnicy będą mogli zadawać pytania ekspertom i uzyskać bezpośrednie wsparcie.
Harmonogram spotkań:
- 17 września 2024 r., godz. 18:30 | Zapisy na: https://zwjr.clickmeeting.com/17-09-2024-jak-rozpoznac-kryzys-emocjonalny-u-dziecka-i-nastolatka-i-jak-zareagowac-/register
- 8 października 2024 r., godz. 18:30 | Zapisy na: https://zwjr.clickmeeting.com/8-10-2024-jak-rozpoznac-kryzys-emocjonalny-u-dziecka-i-nastolatka-i-jak-zareagowac-/register
- 21 listopada 2024 r., godz. 18:30 | Zapisy na: https://zwjr.clickmeeting.com/21-11-2024-jak-rozpoznac-kryzys-emocjonalny-u-dziecka-i-nastolatka-i-jak-zareagowac-/register
- 4 grudnia 2024 r., godz. 18:30 | Zapisy na: https://zwjr.clickmeeting.com/04-12-2024-jak-rozpoznac-kryzys-emocjonalny-u-dziecka-i-nastolatka-i-jak-zareagowac-/register
– Wiele rodzin zmaga się z trudnościami w komunikacji na temat emocji i problemów psychicznych, co może pogłębiać wyzwania i trudności w nauce, czy zajęciach pozalekcyjnych, które właśnie rozpoczęły się wraz z początkiem kolejnego roku szkolnego. Nasze webinary są zaprojektowane tak, aby dostarczyć rodzicom i innym członkom rodzin praktyczne narzędzia i umiejętności, które pomogą im skutecznie wspierać młodzież w trudnych chwilach, ale także budować silne więzi – mówi Agnieszka Rejer-Mellin, koordynatorka programów Fundacji Adamed. – Chcemy, aby te spotkania ułatwiły rodzicom, dziadkom czy dorosłemu rodzeństwu rozumienie potrzeb swoich dzieci, wnuków lub rodzeństwa. Jesteśmy przekonani, że odpowiednia wiedza oraz wsparcie są kluczowe, aby stworzyć bezpieczne oraz wspierające środowisko zarówno w szkole, jak i w domu – dodaje.
Szczegółowe informacje dotyczące programu, jego założeń, przebiegu oraz wyłonionych do udziału w tej edycji szkół czy ekspertów odpowiadających za merytoryczną stronę programu dostępne są na stronie internetowej www.wspierajacaszkola.pl, gdzie zamieszczone zostały również ogólnodostępne treści edukacyjne.
Fundacja Adamed od 10 lat prowadzi aktywności na rzecz wspierania nauki oraz współpracy ze środowiskiem naukowym. Celem jej stworzenia była potrzeba wspierania rozwoju utalentowanej młodzieży oraz popularyzowania nauk ścisłych i przyrodniczych. Fundacja szerzy ideę współpracy oraz integruje środowisko naukowe, przemysł farmaceutyczny, medyczny i biotechnologiczny, jak również wzmacnia współpracę z podmiotami o zbliżonych zadaniach. Głównym programem realizowanym przez Fundację Adamed jest program stypendialny ADAMED SmartUP, którego celem jest wsparcie najzdolniejszych młodych osób w ich rozwoju naukowym. Najnowszym projektem Fundacji jest Wspierająca Szkoła. To pierwszy w Polsce kompleksowy program dotyczący zapobiegania zachowaniom samobójczym wśród dzieci i młodzieży skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W jego ramach nauczyciele, pedagodzy, rodzice oraz uczniowie nabywają stosowną wiedzę i umiejętności, otrzymują odpowiednie narzędzia tak, by dbać o dobrostan psychiczny najmłodszych.