Nawet najbardziej fascynujący i przełomowy projekt może nie uzyskać finansowania, jeśli zawiera błędy. Jakie są najczęstsze błędy i jak można im zapobiegać?
Firmy mają obecnie coraz więcej możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE. Podczas składania wniosków należy zachować szczególną dbałość o szczegóły i wyeliminować błędy – zaniedbanie tego może skutkować odrzuceniem wniosku. Przedsiębiorcy często popełniają różnego rodzaju błędy przy sporządzaniu projektów. Jakie są najczęstsze? Odpowiedzi znajdziesz w poniższej tabeli. Niniejsze zestawienie powstało na podstawie analizy negatywnych ocen projektów w różnych naborach wniosków.
Wniosek nie jest zgodny z założeniami
Po pierwsze , kluczowe jest upewnienie się, że proponowany projekt jest zgodny z głównymi celami konkursu. W przeciwnym razie prawdopodobieństwo otrzymania dofinansowania jest minimalne. Przykładowo, w ostatnim, największym konkursie grantowym w Polsce – SMART Path – aż 90% zgłoszonych projektów z modułem B+R nie spełniło podstawowych kryteriów. Oznacza to, że firmy nie były w stanie wykazać, że planowane działania stanowią badania i rozwój lub że będą one sprzyjać innowacyjności na poziomie krajowym, mimo że jest to podstawowy wymóg.
Niestety, twórcy tych aplikacji mogą tylko marzyć o finansowaniu – ich wnioski zostały odrzucone. Aby zapobiec ponownemu wystąpieniu tego błędu, warto zapoznać się z regulaminem konkursu i jak najściślej dostosować proponowane działania.
Niewystarczające zasoby finansowe
„Rozważ swoje intencje” – to powinna być naczelna zasada dla przedsiębiorców ubiegających się o dofinansowanie z UE. Jednak wyniki rozpatrywania wniosków pokazują, że firmom często brakuje wystarczających zasobów, aby ukończyć projekt i – co równie ważne – utrzymać jego rezultaty po zakończeniu finansowania.
W ramach wspomnianej ścieżki SMART aż 60% wniosków zostało odrzuconych z powodu braku wystarczających środków finansowych na realizację projektu przez składających go przedsiębiorców. Częstym błędem jest również brak wystarczających zasobów ludzkich, a więc zbyt mała liczba osób do realizacji projektu. Wiele firm, na przykład, nie ma kompetentnego zespołu badawczego.
Projekt jest opisany zbyt szeroko
Stanowi to wyzwanie dla znacznej liczby wnioskodawców – ich projekty są zbyt ogólne. Często brakuje w nich szczegółów dotyczących m.in. grupy docelowej, jej potrzeb oraz szczegółowego opisu produktów lub usług.