Liczba przypadków wywrócenia się kontenerów ze statków handlowych znacząco wzrasta, ponieważ armatorzy decydują się unikać ogarniętego konfliktami Morza Czerwonego i zamiast tego płynąć wokół Afryki, manewrując po wzburzonym morzu w pobliżu Przylądka Dobrej Nadziei.
Zgodnie z rocznym raportem Światowej Rady Żeglugi (WSC) przewiduje się, że ta zmiana tras żeglugowych doprowadzi do utraty 576 kontenerów w 2024 r. W poprzednim roku utracono o 221 kontenerów mniej, a ten rok ma być jeszcze gorszy, o czym świadczy statek MSC Elsa, który zatonął w Morzu Arabskim w maju, przewożąc 640 kontenerów, z których do tej pory na brzeg wyrzuciło tylko 60.
Południowoafrykański Urząd Bezpieczeństwa Morskiego (SMSA) wskazał, że między lipcem a wrześniem 2024 r. doszło do co najmniej trzech poważnych incydentów u wybrzeży południowej Afryki. W tym okresie za burtę wypadło łącznie 189 kontenerów, co oznacza, że region Przylądka Dobrej Nadziei odpowiada za ponad jedną trzecią globalnych strat.
W zeszłym roku liczba statków wybierających trasę afrykańską wzrosła o 191% w porównaniu z rokiem 2023, a w tym roku nastąpił jeszcze większy wzrost z powodu trwającego konfliktu z udziałem Izraela, Stanów Zjednoczonych i Iranu, a także ataków rebeliantów Huti z Jemenu. Zazwyczaj w normalnych warunkach większość statków unikałaby afrykańskiego przylądka, szczególnie w miesiącach zimowych od czerwca do sierpnia, kiedy to często występują silne burze.
„Pomimo ciągłych wysiłków podejmowanych w branży w celu ograniczenia strat, przekierowanie tranzytu z dala od Morza Czerwonego i wokół Przylądka Dobrej Nadziei w celu utrzymania globalnego handlu sprawia, że przewoźnicy oceaniczni decydują się na jedną z najbardziej niebezpiecznych tras na świecie” – stwierdził w raporcie Joe Kramek, prezes i dyrektor generalny WSC.
Niemniej jednak organizacja zapewnia armatorów, że chociaż liczba utraconych kontenerów rośnie, pozostaje ona poniżej średniej 1061 w latach 2021-2023. Jednym z najbardziej katastrofalnych lat dla tego sektora był rok 2019, kiedy utracono około 16 000 kontenerów. W kolejnym roku jeden statek, One Apus, stracił 1816 kontenerów. (PAP)
ty/ ap/