Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na firmę Scott Sportech Poland karę pieniężną w wysokości ponad 4,34 mln zł za utrudnianie sprzedaży rowerów online. Urząd poinformował o tym w komunikacie w poniedziałek.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stwierdził, że firma Scott Sportech Poland naruszyła zarówno przepisy polskie, jak i unijne, ograniczając konkurencję i utrudniając klientom dostęp do swoich produktów. Dotyczy to zakazu sprzedaży rowerów online, który zdaniem UOKiK mógł utrudniać transakcje między polskimi sprzedawcami detalicznymi a kupującymi z innych krajów UE. UOKiK poinformował, że na firmę nałożono karę w wysokości ponad 4,34 mln zł. Decyzja ta nie jest prawomocna i przysługuje w niej odwołanie.
„Zakaz sprzedaży online nie jest strategią biznesową – stanowi formę zamknięcia rynku i wykluczenia konkurencji. Konsumenci mają prawo do swobodnego wyboru ofert, niezależnie od tego, czy kupują rower w sklepie stacjonarnym, czy online” – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), cytowany w komunikacie prasowym.
W komunikacie prasowym wskazano, że Scott Sportech Poland opierał swoje działania na postanowieniach tzw. „umów dystrybucyjnych” i „warunków współpracy”. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dokumenty te nie zabraniały wprost sprzedaży online, lecz nakazywały dealerom dostarczanie klientowi w pełni zmontowanego roweru osobiście oraz zabraniały sprzedaży za pośrednictwem platform takich jak Allegro czy eBay.
„Próby sprzedaży rowerów online z dostawą do wskazanego przez konsumenta miejsca doprowadziły do interwencji firmy – dealerzy otrzymywali maile z groźbami sankcji. W efekcie nie byli w stanie konkurować z innymi sprzedawcami ceną ani dostępnością. Co więcej, sami sprzedawcy dbali o przestrzeganie zakazu – monitorowali działania innych i zgłaszali dystrybutorowi wszelkie naruszenia” – czytamy w komunikacie UOKiK.
Urząd stwierdził, że ograniczenia w handlu online utrudniały również sprzedawcom konkurowanie o klientów w internecie. W rezultacie konsumenci tracili dostęp do konkurencyjnych cen i szerokiego asortymentu produktów, co sprawiało, że zakupy były mniej wygodne, bardziej czasochłonne i potencjalnie droższe.
„Scott Sportech Poland Sp. z o.o.