W wyniku cyberataku bezpieczeństwo danych niektórych klientów, pracowników, kontrahentów i partnerów biznesowych powiązanych ze Smyk Group zostało naruszone, jak poinformowała firma PAP. Większość naruszonych informacji składała się z plików związanych z produkcją odzieży, w tym projektów graficznych.
Jak podała spółka, atak cyberprzestępczy, który obejmował wdrożenie szkodliwego oprogramowania szyfrującego (ransomware) w różnych systemach informatycznych Grupy Smyk, miał miejsce 17 marca 2025 r.
Zewnętrzni specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa potwierdzili, że niektóre dane zostały naruszone, obejmujące szczegóły klientów zaangażowanych w proces zwrotów i reklamacji, a także pracowników, kontrahentów i partnerów biznesowych, zgodnie z oświadczeniem Smyka dla PAP. „Wstępne ustalenia z analizy przebiegu i zakresu incydentu nie wskazują, aby jakiekolwiek dane klientów wykraczające poza określone zostały naruszone” – podkreśliła firma.
Zauważyli również, że znaczną część danych skradzionych podczas cyberataku stanowiły pliki związane z produkcją odzieży, w tym projekty graficzne.
Jak wspomniano na stronie internetowej Grupy, „szybkie” działania pomogły ograniczyć skalę incydentu. „Naruszenie nie ma wpływu na bieżące zamówienia, a wszystkie systemy działają normalnie” – podkreślono.
Smyk poinformował, że kontynuuje czynności śledcze w celu wyjaśnienia szczegółów incydentu; o sytuacji poinformowano Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) i organy ścigania. „Administrator danych (spółki – PAP) zgłosił naruszenie ochrony danych osobowych 18 marca 2025 r.” – poinformował PAP rzecznik UODO Karol Witowski.
„Poinformujemy wszystkie osoby, których istotne dane osobowe zostały naruszone zgodnie z obowiązkami prawnymi” – oświadczyła firma.
Smyk to polska sieć detaliczna oferująca produkty dla dzieci i młodzieży do 14 roku życia. Prowadzi 250 sklepów stacjonarnych w Polsce, sklep internetowy smyk.com oraz około 40 lokalizacji w Rumunii i na Ukrainie, jak wskazano na stronie internetowej. Produkty marki własnej firmy – Cool Club i Smiki – są dostępne w 160 sklepach stacjonarnych i 20 sklepach internetowych, obsługiwanych przez partnerów handlowych Smyk w 20 krajach w Europie i Azji.
Monika Blandyna Lewkowicz (PAP)