Nowy robot efektywnie sprząta pokoje i uzupełnia kosmetyki oraz ręczniki
Michał Duszczyk
Roboty zrewolucjonizują branżę hotelarską – maszyny zastąpią ludzi w pracach fizycznych, realizując powierzone im zadania szybciej i precyzyjniej, a także bez przerw na kawę. Dowodem na to jest humanoid H1, który został zaprojektowany z myślą o tej dziedzinie.
Jakie umiejętności ma humanoid hotelowy?
Inżynierowie z Chin, pracujący w firmie Zerith, stworzyli go w taki sposób, aby mógł sprzątać i obsługiwać gości w hotelach na całym globie. Dzięki elastycznym, uniwersalnym kółkom oraz regulowanej wysokości korpusu, H1 porusza się sprawnie nawet w zatłoczonych i wąskich korytarzach hotelowych, dostosowując się do różnych układów wnętrz. Robot ten nie tylko odkurza podłogi, myje prysznice, toalety i umywalki, ale również samodzielnie wyrzuca śmieci oraz uzupełnia zapasy kosmetyków czy ręczników. Potrafi schylać się, aby podnieść przedmioty z podłogi, umieścić przybory toaletowe na półkach, unikając przy tym zderzeń z meblami i gośćmi. Jak informuje serwis Interesting Engineering, to poziom precyzji, którego brakuje większości obecnych robotów usługowych.
W przeciwieństwie do znanego Optimusa Tesli, który koncentruje się na zadaniach domowych, Zerith H1 został opracowany z myślą o „komercyjnej gościnności”. Hotele to środowisko niezwykle wymagające: wąskie przestrzenie, różnorodne powierzchnie i konieczność wykonywania powtarzalnych, precyzyjnych zadań na wysokim poziomie.
Roboty zdobędą hotele. Czy zabiorą miejsca pracy?
Chiński start-up już zapowiada kolejne wersje H1. Bot będzie na przykład umożliwiał gościom zamawianie u niego usług poprzez aplikację. Taki wszechstronny asystent „na żądanie” dostarczy na przykład zamówienie do pokoju lub wysprząta go o określonej porze. Humanoid ma także posiadać zdolność samodzielnego rozpoznawania, kiedy gość opu