Piwo drożeje, sprzedaż spada. Czy Polacy na dobre odwracają się od tego trunku?

W 2023 r. Polacy wypili o 400 mln półlitrowych butelek piwa mniej niż rok wcześniej – wynika z danych NielsenIQ i Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Za nami piąty rok z rzędu ze spadkiem spożycia tego trunku. Do spadku przyłożyły się przede wszystkim podwyżki cen piwa w sklepach i barach.

Piwo drożeje, sprzedaż spada. Czy Polacy na dobre odwracają się od tego trunku?

/ Shutterstock

W 2023 r. Polacy wypili 30,555 mln hektolitrów piwa, co przeliczyć można na 6,111 mld półlitrowych butelek lub puszek. Spożycie względem 2022 r. spadło o 6,1 proc., a nominalnie o 200 mln litrów, czyli 400 mln butelek lub puszek. Sprzedaż piwa w Polsce spada już od pięciu lat, jednak w 2023 r. zanotowano najgłębszą obniżkę. Jeszcze w 2018 r. Polacy wypili ok. 40 mln hektolitrów piwa.

Kiepskie lato

Wartość rynku piwa w Polsce wzrosła jednak w ujęciu rocznym o 7,1 proc. do 22,8 mld zł. Za spadek sprzedaży i jednoczesny wzrost wartości rynku odpowiadają podwyżki w sklepach i barach, spowodowane w pewnej części wzrostem akcyzy o 5 proc. Butelka piwa w 2023 r. była przeciętnie o 15 proc. a nominalnie o 1 zł droższa niż rok wcześniej.

Spadek sprzedaży piwa w Polsce był szczególnie widoczny w miesiącach wiosennych i letnich, a więc wtedy, gdy popularność tego trunku powinna mieć się najlepiej. W maju sprzedaż w ujęciu rocznym była niższa o 9,3 proc., w czerwcu o 11,9 proc., w lipcu o 5,2 proc. a w sierpniu o 8,8 proc.

Piwo mocne staje się passé

Wzrosty cen sprawiły, że najmocniej w ujęciu rocznym – o 14,6 proc. – spadła sprzedaż piw najdroższych z kategorii ultra premium. Wyraźnie spadła także sprzedaż piw mocnych. Kategoria mocny lager zanotowała obniżkę sprzedaży o 9,8 proc. r/r. Na stabilnym poziomie utrzymała się za to sprzedaż tzw. piwa bezalkoholowego, którego udział w sprzedaży piwa wzrósł już do 6,5 proc.

– Myślę, że w ciągu kolejnych miesięcy i lat można spodziewać się tego, że branża browarnicza będzie się dopasowywać do zmieniających się warunków ekonomicznych. W związku z tym będziemy odnotowywać wzrost sprzedaży piw niskoalkoholowych i bezalkoholowych przy jednoczesnym utrzymaniu znaczenia wiodących marek – prognozuje w rozmowie z Polską Agencją Prasową Marek Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ.

Produkcja idzie pełną parą

Pomimo kroczącego spadku sprzedaży, Polska utrzymuje się na podium wśród producentów piwa w Europie. Choć – według danych Eurostatu – w 2022 r. w Polsce wyprodukowano niemal dwukrotnie mniej piwa (3,7 mld litrów) niż w liderujących pod tym względem Niemczech (7,6 mld litrów), to w Polsce wciąż powstaje więcej niż co dziesiąta butelka europejskiego piwa.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *