OpenAI informuje, że uruchomiło zapisy na nowe narzędzie, które znajduje się obecnie w fazie prototypu i jest testowane na małej grupie użytkowników i wydawców
Paweł Rożyński
Ogłoszone zamiary OpenAI czynią giganta sztucznej inteligencji także konkurentem swojego największego sponsora finansowego — Microsoftu, który oferuje wyszukiwarkę Bing. Uderzają też w Perplexity, skoncentrowanego na wyszukiwaniu chatbota AI wspieranego przez Amazona i Nvidię. W efekcie doniesień o planach OpenAI akcje spółki-matki Google, Alphabet, spadły w czwartek o 3 proc.
Testy SearchGPT i integracja z ChatGPT
OpenAI informuje, że uruchomiło zapisy na nowe narzędzie, które znajduje się obecnie w fazie prototypu i jest testowane na małej grupie użytkowników i wydawców. Firma planuje w przyszłości zintegrować najlepsze funkcje narzędzia wyszukiwania z ChatGPT.
– Narzędzia wyszukiwania oparte na sztucznej inteligencji firm OpenAI i Perplexity wywierają presję na Google, aby był lepszy w swojej własnej grze – powiedział Kingsley Crane, analityk Canaccord Genuity, cytowany przez agencję Reuters.
Według statystyk przeprowadzonych przez Statcounter, Google dominuje na rynku wyszukiwarek z 91,1 proc. udziałem w czerwcu.
Co potrafi SearchGPT
W odpowiedzi na zapytania użytkowników SearchGPT będzie dostarczać podsumowane wyniki wyszukiwania wraz z linkami źródłowymi – poinformowało OpenAI w poście na blogu. Użytkownicy będą mogli także zadawać pytania uzupełniające i otrzymywać odpowiedzi kontekstowe.
Firma udostępni wydawcom narzędzia umożliwiające zarządzanie sposobem wyświetlania ich treści w wynikach SearchGPT. Współpracować z OpenAI będzie na tym polu News Corp i The Atlantic, który jest partnerem wydawniczym SearchGPT.
SearchGPT sygnalizuje bliższą współpracę między wydawcami a OpenAI w następstwie umów licencyjnych na treści z ważnymi firmami medialnymi, takimi jak Associated Press, News Corp i Axel Springer. – Nowi dostawcy wyszukiwarek wykorzystujących sztuczną inteligencję mogą sami stawić czoła wyzwaniom, a Perplexity już stoi przed toczącymi się działaniami prawnymi ze strony wydawców takich jak Wired i Forbes oraz Condé Nast – powiedział Crane.
Główne wyszukiwarki próbują zintegrować ze swoim produktem sztuczną inteligencję od czasu uruchomienia ChatGPT w listopadzie 2022 r. Np. Firma Microsoft zaadoptowała technologię OpenAI w swojej wyszukiwarce Bing. Google nie odpowiedział na zapytanie Reutersa dotyczące potencjalnego wpływu SearchGPT na jego działalność.