W czwartek o 9:15 doszło do pierwszych transakcji na akcjach Żabka Group. Walory sieci handlowej rynek wycenił na 23 złote, czyli o blisko 7% powyżej ceny emisyjnej. To największe od czterech lat IPO na warszawskim parkiecie.
Już po kilku minutach handlu wartość obrotów na akcjach Żabki wyniosła 316 mln zł. O 9:22 walorami Żabki handlowano po cenie 22,50 zł, a więc o 4,5% powyżej kursu odniesienia. Po 15 minutach handlu obroty przekraczały 390 mln zł, a kurs zyskiwał około 4,9%. O godzinie 9.37 kurs wynosił 21,50 zł (0,0%), a więc zrównał się z ceną z oferty publicznej. Obroty przekraczały 470 mln zł.
Od momentu osiągnięcia ceny emisyjnej w czasie pierwszego dnia handlu kurs Żabki zaczął powoli piąć się w górę i o godz. 10.00 zyskiwał 2,3% przy ponad 570 mln zł obrotu.
Zobacz takżePostaw pierwsze kroki ku bezpiecznym inwestycjom — przeczytaj nasz poradnik o Obligacjach Skarbowych!
Po dwóch godzinach handlu kurs Grupy Żabka zyskiwał 3,26% przy 664 mln zł obrotu. Jednocześnie o godz. 11.15 indeks szerokiego rynku WIG zniżkował o 0,35% przy nieco ponad 200 mln zł obrotu.
[Aktualizacja 14.50] O godz. 14.50. kurs Żabki znów zbliżył się do ceny z oferty publicznej, a akcje były handlowane poniżej 21,60 zł. Oznaczało to skromy wzrost względem kursu odniesienia w granicach 0,5%. Obroty wynosiły już 845 mln zł i dawały szansę, aby do końca sesji złamać granicę 1 miliarda złotych. Pogorszeniu uległy nastroje na całej GPW, bo WIG tracił już 1,2%.
Do obrotu dopuszczono 345 mln akcji zwykłych i 655 mln akcji pod warunkiem dokonania przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych ich rejestracji najpóźniej w dniu 17 października 2024 r. – poinformowała dzień wcześniej GPW. Grupa Żabka notowana będzie pod nazwą skróconą „ZABKA” i tickerem „ZAB".
W ramach pierwszej oferty publicznej (IPO) nowych właścicieli znalazło 345 mln akcji sprzedanych po cenie 21,5 zł za sztukę. Daje to łączną wartość oferty na poziomie przeszło 7,4 mld złotych. Akcje były oferowane przez akcjonariuszy sprzedających. Nie było zatem emisji nowych akcji. Jest to największy debiut od czasów IPO Allegro z października 2020 roku oraz czwarta największa oferta publiczna w historii GPW, jeśli nie uwzględnić zmiany wartości pieniądza w czasie. Więcej pieniędzy od inwestorów zebrały tylko PKO BP (w roku 2004), PZU (2010) oraz wspomniane już Allegro Group (2020 r.).
"Ogromne zainteresowanie naszą ofertą publiczną ze strony renomowanych polskich i międzynarodowych instytucji finansowych, jak i inwestorów indywidualnych, traktujemy jako dowód zaufania rynku. To dla nas motywacja do dalszej, intensywnej pracy w celu kontynuacji stabilnego i rentownego wzrostu oraz budowania wartości zarówno dla naszych akcjonariuszy, jak i klientów oraz franczyzobiorców" – powiedział przy okazji debiutu Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka
Oczekiwania inwestorów względem debiutu Żabki były dość wyśrubowane. W naszej ankiecie przeprowadzonej wśród uczestników projektu „Portfel Gwiazd” portalu Bankier.pl większość respondentów spodziewała się, że na koniec pierwszej sesji akcje Żabki będą warte przynajmniej 10% więcej od ceny emisyjnej.
Trudno było też uciec od porównań z debiutem Allegro, który pozwolił już na pierwszej sesji zarobić aż 63%. Wtedy jednak sytuacja była nieco inna, gdyż było w zasadzie przesądzone, że luksemburska spółka niemal od razu wskoczy do indeksu WIG20. Żabce ta sztuka raczej się nie uda.
Największe IPO na GPW? Żabka i jej oferta mogą być w czołówce
Zbliża się debiut na GPW sieci sklepów Żabka. Jeśli potwierdzą się doniesienia o wycenie spółki liczonej w miliardach dolarów, to pierwsza oferta publiczna może być równie imponująca i od razu znaleźć się wśród największych w historii polskiej giełdy.
WIĘCEJ…
Emitent – Zabka Group Societe Anonyme z siedzibą w Luksemburgu, jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych jako 411 spółka w Polsce. Po IPO została wyceniona na 21,5 mld zł. Dla porównania, Dino Polska miało kapitalizację około 33,5 mld zł, a Jerónimo Martins, właściciel Biedronki ponad 48 mld zł. Przy wcenie z IPO wskaźnik cena do zysku (C/Z) dla Żabki wynosi 45, natomiast dla Dino to 28, a dla Jerónimo Martins 15,7.
Żabka to sieć sklepów convenience (z ang. wygodny) w ponad 10.500 lokalizacjach, działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Jest także piątą co do wielkości przychodów siecią handlową w Polsce. Całkowity rynek adresowalny Grupy Żabka (ang. Total Addressable Market – „TAM”) osiągnął w 2023 roku wartość 584 mld zł.
Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit, czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.
Grupa poinformowała, że zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.
KK/MKu