Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych

Europejski rynek nowych samochodów zdominowały w kwietniu pojazdy z silnikami spalinowym i napędem hybrydowym. Pomimo zwiększonego tempa elektryki stanowiły zaledwie 12 proc. sprzedaży aut.

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych

fot. ssuaphotos / / Shutterstock

Sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej wzrosła w kwietniu o 13,7 proc. co stanowiło jej największy skok od października ubiegłego roku – poinformowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) na podstawie danych o rejestracji nowych pojazdów. Mieszkańcy wspólnoty kupili w zeszłym miesiącu 914 tys. aut.

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

ACEA

Motorem napędowym sprzedaży były w kwietniu wszystkie główne rynki: Niemcy – 243 tys. sprzedanych pojazdów (+19,8 proc. rdr.), Francja – 147 tys. sztuk (+10,9 proc. rdr.), Włochy – 135 tys. sztuk (+ 7,7 proc. rdr.) i Hiszpania – 92 tys. sztuk (+ 23,1 proc. rdr.).

Sprzedaż samochodów w Polsce wzrosła w zeszłym miesiącu o 25 proc. rdr. do 44 386 sztuk. Liczba ta okazała się jednak mniejsza niż w marcu, kiedy kupiono w naszym kraju prawie 50 tys. pojazdów.

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

ACEA

Branżowe stowarzyszenie ACEA zwróciło uwagę, że na znaczącą poprawę wyników w ujęciu rok do roku mogła wpłynąć sezonowość – to znaczy dwa dodatkowe dni robocze w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku z uwagi na datę ostatnich Świąt Wielkanocnych.

Silniki spalinowe wciąż na topie. Hybrydy zyskują z roku na rok

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

ACEA

W kwietniu 2024 roku zarejestrowano w Unii Europejskiej najwięcej samochodów z silnikami benzynowymi. Liczba nowozarejestrowanych aut z tego rodzaju napędem wyniosła prawie 329 tys. sztuk. Odpowiadały one za 36 proc. rynku. Największy wzrost sprzedaży samochodów benzynowych odnotowano w Hiszpanii (+24,1 proc.), Niemczech (+18,6 proc.) oraz we Włoszech (+14,1 proc.)

Rynek samochodów z silnikiem Diesla utrzymywał się na stałym poziomie około 118 000 sztuk, co stanowi prawie 13 proc. rynku. Znaczący spadek sprzedaży we Włoszech (-21,1 proc.), Hiszpanii (-19,3 proc.) i Francji (-18,1 proc.), zrównoważył jej skokowy wzrost w Niemczech (+28,2 proc.).

Udział aut spalinowych (z silnikami benzynowymi oraz diesla) w sprzedaży na terenie UE spadł do 48,9 proc. w porównaniu do 52,8 proc. rok temu.

Największym wzrostem popularności w Unii Europejskiej w ujęciu rok do roku cieszyły się hybrydy, których udział w rynku wzrósł w tym czasie z 24,9 proc. do 29,1 proc.

Elektryczny status quo?

W przypadku samochodów elektrycznych kwietniowa sprzedaż w Unii Europejskiej wyniosła 108 tys. sztuk. Ich udział w rynku utrzymał się na tym samym poziomie co przed rokiem, stanowiąc niecałe 12 proc.

ACEA wyszczególnia, że największy wzrost zainteresowania elektrykami pojawił się we Francji i Belgii, gdzie odnotowano poprawę sprzedaży o odpowiednio 45,2 proc. oraz 41,6 proc. W Niemczech pozostawała ona na stabilnym poziomie (-0,2 proc.). 

– To, co teraz widzimy, jest przeciwieństwem planowanego wzrostu elektromobilności. Ta sytuacja jest niepokojąca: zamiast stałego wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych widać renesans silnika spalinowego – skomentował wyniki Constantin M. Gall, ekspert ds. mobilności z firmy konsultingowej EY, w rozmowie z niemieckim dziennikiem “Tagesschau”.

W Polsce sprzedaż samochodów elektrycznych w kwietniu spadła do 2,8 proc. z 3,5 proc. odnotowanych przed rokiem. Według nowych danych “Licznika Elektromobilności” po polskich drogach jeździło końcem ubiegłego miesiąca 64 495 samochodów elektrycznych oraz 53 817 hybryd elektrycznych typu plug-in.

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

Benzyna trzyma się mocno. Miała być elektryczna rewolucja, jest renesans silników spalinowych - INFBusiness

ACEA

Liderem elektromobilności w Europie pozostaje Norwegia (niebędąca państwem członkowskim UE, ale należąca do Europejskiego Obszaru Gospodarczego), w której samochody elektryczne stanowiły w kwietniu aż 89,4 proc. wszystkich nowo rejestrowanych aut.

Jak podsumowuje ACEA, w europejskim sektorze automotive pracuje 12,9 mln osób i generuje on łącznie 7 proc. PKB Unii Europejskiej. Rządy państw członkowskich zarabiają na nim rocznie 382,2 mld euro z tytułu podatków. Unijny przemysł motoryzacyjny odpowiada również za 101,9 mld euro nadwyżki handlowej UE.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *