Brytyjczycy przestali pić herbatę. Jeden z najstarszych producentów na Wyspach Brytyjskich – Typhoo Tea – ogłosił upadłość, spowodowaną spadkiem sprzedaży. 120-letnie przedsiębiorstwo uratował producent waporyzatorów Supreme, który przejął firmę za 10 mln funtów.
"Fancy a cuppa?" będzie już niebawem wspomnieniem zupełnie jak z książek Dickensa? Znika bowiem jeden z symboli kojarzonych z Wielką Brytanią. Rynek herbaty podupada – tradycyjna musi się rozpychać na rynku pełnym owocowych, ziołowych, zielonych i specjalistycznych, nie licząc soków, wody czy napoi dietetycznych. W 1974 roku przeciętna rodzina kupowała około 30 torebek herbaty na osobę tygodniowo. Według danych rządowych do 2023 roku liczba ta spadła do 10 torebek. Analitycy NielsenIQ zbadali wolumen sprzedaży tego napoju i ich zdaniem wyniósł on o 4,3 proc. mniej w porównaniu z dwoma latami.
Z kolei z niedawnej ankiety przeprowadzonej przez firmę Mintel, cytowanej przez BBC News, wynika, że mniej niż połowa Brytyjczyków (dokładnie 48 proc.) pije obecnie herbatę przynajmniej raz dziennie. To spowodowało, że w 2023 roku sprzedaż zwykłej herbaty wyniosła 377 mln funtów, pozostawiając daleko w tyle np. kawę rozpuszczalną, która "zarobiła" prawie 1 mld funtów.
Odbiło się to na legendarnej marce – Typhoo Tea, której sprzedaż spadała, a zadłużenie rosło. Jeszcze w 2016 roku ambasadorką marki była sławna szefowa kuchni Nigella Lawson. Między wrześniem 2022 a 2023 sprzedaż spadła z 33,7 mln funtów do 25,3 mln. W tym czasie rosły straty z 9,6 mln do 38 mln funtów. Tym samym długi przekroczyły wartość majątku. Dodatkowo włamano się do fabryki firmy. W tym roku za 10 mln funtów przejął go producent e-papierosów Supreme.
– Typhoo to kultowa marka – transakcję skomentowała w BBC News dyrektor naczelna Supreme Sandy Chadha. Stwierdziła także, że decyzja o przejęciu była połączeniem rozsądnego uzasadnienia biznesowego, by brytyjska marka pozostała w brytyjskich rękach i sentymentu. Firma i tak planowała rozszerzenie swojej działalności na inne obszary, obecnie współpracując z markami napojów bezalkoholowych, suplementów do ćwiczeń, odżywek dla sportowców i multiwitaminowych żelków.
Zakupy Typhoo przez Supreme obejmuje dwie marki herbat ziołowych: "Health&Heather" i "London Fruit&Herb Company", a także markę herbat specjalistycznych Ridgways. Zdaniem analityków Supreme włączy je do swoich marek wellness.
Rynek brytyjskiej herbaty czeka więc rewolucja, a marki muszą wprowadzić nowe produkty (lub odkryć stare na nowo), by móc utrzymać się na rynku. Np. Twinings zaczęła oferować herbatę w puszkach.
Typhoo Tea jest jedną z najwięszych marek herbat na rynku Commonwealthu obok PG Tips, Tetley i Yorkshire Tea.
opr. aw