Jak pary urządziły swoje finanse? Kupują coś tylko dla siebie, ale już na wakacje czy kredyt się składają

Kobiety podejmują impulsywne decyzje zakupowe dotyczące obuwia, odzieży i kosmetyków, podczas gdy mężczyźni wydają pieniądze na elektronikę i różnego rodzaju gadżety. Przy większych wydatkach jednak obie płcie wspólnie zarządzają budżetem domowym, co wynika z przeprowadzonego badania.
Jak pary urządziły swoje finanse? Kupują coś tylko dla siebie, ale już na wakacje czy kredyt się składają - INFBusiness

Foto: AdobeStock

Grażyna Zawadka

Badanie „Finanse w parach”, zlecone przez Krajowy Rejestr Długów, dotyczyło różnych aspektów finansowych, takich jak zarobki, zakupy, kredyty i oszczędności. Wzięli w nim udział respondenci w wieku od 18 do 74 lat, zarówno z miast, jak i wsi, żyjący w małżeństwach lub w związkach partnerskich. „Rz” zapoznała się z wynikami tego badania.

Co można wywnioskować z tych danych? Przeważa tradycyjne podejście do finansów oraz domowych budżetów, a także utrzymywanie się stereotypów związanych z rolami kobiet i mężczyzn w tych obszarach. Interesujące jest to, że małżonkowie i pary rzadko dzielą się informacjami na temat wzajemnych zarobków oraz długów.

Połowa mężczyzn wątpi w stereotyp o „oszczędności kobiet”

Mężczyzna jest uważany za głowę rodziny, co oznacza, że to on powinien zaciągać kredyty i inne większe zobowiązania finansowe – taką tradycyjną perspektywę podziela 58 proc. mężczyzn, jednak niemal tyle samo kobiet ma odmienne zdanie. Z kolei większość mężczyzn (58 proc.) nie zgadza się z twierdzeniem, że ponieważ kobieta zajmuje się domem i dziećmi, to ona powinna odpowiadać za codzienne zakupy. Opinie wśród kobiet są podzielone – liczba zwolenniczek i przeciwniczek tego poglądu jest równa.

Jak informuje „Rz”, mężczyźni są najbardziej zadowoleni ze swoich zarobków, a wśród kobiet najbardziej usatysfakcjonowane są przedsiębiorczynie.

Kto powinien zajmować się finansami w domu?

Blisko 70 proc. kobiet sądzi, że to one są bardziej oszczędne, dlatego powinny zarządzać finansami domowymi. Jednak mężczyźni nie podzielają tego przekonania – ponad połowa z nich kwestionuje tę tezę, a jedynie co szesnasty respondent zdecydowanie zgadza się z opinią o „oszczędności kobiet”.

Z kolei przekonanie, że mężczyźni lepiej orientują się w finansach, przez co to oni powinni zarządzać i pomnażać oszczędności rodziny, ma zwolenników głównie wśród mężczyzn – aż trzy czwarte kobiet w to nie wierzy.

– Okazuje się, że każda ze stron przypisuje sobie bardziej odpowiedzialne funkcje, chociaż obie strony twierdzą także, że wiele zadań dzielą równo. Nie oznacza to jednak, że w polskich związkach partnerskich i małżeńskich panuje równouprawnienie finansowe. To raczej dysonans w tym zakresie – komentuje Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Zauważa: – Sondaż pokazuje, że powoli dążymy do finansowej równości, jednak równocześnie pielęgnujemy wygodne dla nas stereotypy. Niektóre z nich traktujemy nawet jak rodzaj komplementu. Uważam, że jeszcze przez długi czas będą one obecne w polskim społeczeństwie – dodaje prezes Łącki.

Większe wydatki, takie jak wakacje, pary finansują wspólnie

Niemniej jednak w ocenie niektórych zachowań obie strony są zgodne, na przykład w kwestii, że kobiety mają tendencję do wydawania nadmiernych sum na odzież, obuwie i kosmetyki, a decyzje o tych zakupach często podejmują pod wpływem impulsu. Z drugiej strony, mężczyźni mają „skłonności” do wydawania pieniędzy na elektronikę oraz różnorodne gadżety, również często pod wpływem chwilowych impulsów.

Badanie pokazuje, że pary zgodnie dzielą się obowiązkami finansowymi w przypadku większych wydatków, takich jak zakup telewizora czy wakacje – co druga osoba twierdzi, że decyzje te podejmowane są wspólnie. Podobnie jest w przypadku zaciągania kredytów i pożyczek, finansowania polisy ubezpieczeniowej czy prywatnej opieki zdrowotnej – zwłaszcza młode małżeństwa oraz pary w wieku 25-35 lat najlepiej współpracują w tych kwestiach. Co trzecia para wspólnie pokrywa koszty żłobka, przedszkola, czesnego

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *