Polska krok bliżej do Szwajcarii. Powstają kolejne tunele drogowe

Obecnie w Polsce funkcjonuje siedem tuneli drogowych, a w niedalekiej przyszłości ich liczba wzrośnie do osiemnastu. W trakcie budowy znajduje się osiem podziemnych przepraw, a trzy są w fazie przygotowań, w tym rekordowo długi tunel pod Odrą. Po zakończeniu planowanych inwestycji ich łączna długość osiągnie 25 km.

Zdjęcie

Jest siedem, a będzie osiemnaście. W Polsce przybędzie tuneli drogowych /Wojciech Olkusnik/East News /East News

Jest siedem, a będzie osiemnaście. W Polsce przybędzie tuneli drogowych /Wojciech Olkusnik/East News /East News Reklama

Od grudnia 2021 roku w Polsce oddano do użytku tunele o łącznej długości blisko 8,2 km. “W realizacji są obiekty o łącznej długości 9 km, a w przygotowaniu mamy kolejne 7,1 km” – informuje portal Forsal Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Po zakończeniu budowy wszystkich podziemnych przepraw, ich łączna długość wyniesie niemal 25 km.

Teraz najdłuższy pod Ursynowem

Aktualnie najdłuższy tunel drogowy w Polsce znajduje się na Ursynowie, w Południowej Obwodnicy Warszawy. Posiada trzy pasy ruchu oraz rezerwę na czwarty. Jego długość wynosi 2335 m. Na trasie z Bolkowa do Kamiennej Góry, w województwie mazowieckim, zbudowano dwa obiekty: dłuższy ma 2300 m, a krótszy 320 m. Tunel na drodze S7 łączącej Lubień z Rabką Zdrój mierzy 2058 m.

Reklama

Utrzymywany przez samorząd miasta tunel w Świnoujściu ma długość 1485 m. Na Śląsku, obiekt na drodze ekspresowej S1, pomiędzy wsiami Szare i Laliki, ma 678 m długości. Jest to najstarszy tunel, oddany do użytku w 2010 roku. Najnowsze z kolei to dwa obiekty na obwodnicy Krakowa, mające odpowiednio 653 i 496 m.

Powstaje rekordowy tunel

W budowie znajduje się jeszcze sześć tuneli. Wkrótce najdłuższy tunel drogowy osiągnie długość ponad 5 km (5003 m). Powstanie na S6 w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina i przebiegnie 40 metrów poniżej poziomu Odry. Po zakończeniu budowy stanie się kluczowym elementem sieci drogowej w województwie zachodniopomorskim. Drugi, drugi co do długości, tunel o długości 2910 m, przejdzie pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim, na odcinku S19 z Jawornika do Lutczy w województwie podkarpackim.

Po zrealizowaniu inwestycji w Szczecinie, warszawski tunel na Południowej Obwodnicy spadnie na trzecie miejsce, jednak nadal pozostanie liderem pod względem natężenia ruchu. Tunelem na Ursynowie, od jego otwarcia w grudniu 2021 roku, przejechało już ponad 90 mln pojazdów, co daje średnio ponad 80 tys. dziennie. W planach są również dwa tunele na trasie S7, pomiędzy Kiełpinem a Warszawą, mierzące odpowiednio 1122 i 1000 m. Obiekty te mają poprawić ruch na północnym wylocie ze stolicy.

GDDKiA podkreśla, że aktualnie budowane tunele są wyposażane w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring z wideodetekcją. Posiadają czujniki dymu oraz wentylację mechaniczną. Dodatkowo mają betonową nawierzchnię, co zapewnia większą trwałość i odporność na duże obciążenia w porównaniu do asfaltu. Wyposażone są w telefony alarmowe, gaśnice oraz wyjścia ewakuacyjne.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Grunty pod nowe mieszkania od spółek Skarbu Państwa? Wiceminister rozwoju mówi o szczegół

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *