W I połowie 2025 r. zostanie uruchomiony program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych – przekazało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w odpowiedzi na interpelację poselską. Obecnie, po tym jak Europejski Bank Inwestycyjny nie wyraził zgody na uzyskanie środków z Funduszu Modernizacyjnego, trwają poszukiwania krajowych źródeł finansowania.
/123RF/PICSEL
Choć o dotacjach do zakupu rowerów elektrycznych w ramach programu „Mój rower elektryczny” było głośno jeszcze w połowie 2024 r., to kilka miesięcy temu Europejski Bank Inwestycyjny poinformował, że Polska nie otrzyma 300 mln zł wsparcia z Funduszu Modernizacyjnego na nowy program dofinansowań do zakupu roweru elektrycznego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekonywał wówczas, że nie rezygnuje z programu dopłat do elektrycznych jednośladów.
Dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych ruszą w 2025 r.?
„Zgodnie z opracowanym projektem, uruchomienie programu planowane jest na pierwszą połowę 2025 r. Długość trwania programu uzależniona będzie od wielkości środków jakie zostaną przeznaczone na finansowanie tego programu. (…) Na chwilę obecną brak jest możliwości określenia wysokości środków przeznaczonych na finansowanie tego programu. Ostateczna wysokość środków uzależniona będzie od wielkości wygospodarowanych środków z innych programów związanych z dekarbonizacją sektora transportu” – napisał MKiŚ.
Reklama
Zgodnie z pierwotnymi założeniami, program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych miał być finansowany ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego. Propozycje programów finansowanych z tego instrumentu przekazywane są do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), celem uzyskania zgody na uruchomienie takiego programu.
„W przypadku programu wsparcia zakupu rowerów elektrycznych EBI wydało negatywną decyzję. W związku z decyzją EBI, MKiŚ wraz z nadzorowanym Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczęło działania na rzecz określenia źródła finansowania ze środków krajowych” – dodano.
Pierwotna wersja programu zakładała 5 lub 9 tys. zł dotacji
W pierwotnej wersji programu konsultowanej przez MKiŚ w lipcu 2024 r. przewidywano dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych – do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł, a dla rowerów transportowych (cargo) o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m – do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł.
Dofinansowaniem miały być objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE. Wsparcie planowano jako refundacja po zakupie pojazdu. Dopłat nie przewidywano dla elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL