Wspólne oświadczenie USA i UE w sprawie ceł na samochody, leki i chipsy

UE i USA sfinalizowały wzajemne oświadczenie w sprawie taryf, ustalając stawkę celną w wysokości 15% na samochody, produkty farmaceutyczne i półprzewodniki. Zdjęcie

The EU and USA have agreed on a joint declaration regarding tariffs, which stipulates a 15% rate for automobiles, pharmaceuticals, and chips. /123RF/Picsel, 123RF/Picsel /123RF/PICSEL

UE i USA sfinalizowały wspólne oświadczenie taryfowe, ustanawiając 15% cło na samochody, produkty farmaceutyczne i mikroprocesory. / 123RF/Picsel, 123RF/Picsel / 123RF/PICSEL Reklama

UE i Stany Zjednoczone osiągnęły konsensus w sprawie wspólnej deklaracji taryfowej, obniżając cła na samochody importowane z UE do USA z 27,5% do jednolitej stawki 15%, oświadczył w czwartek komisarz UE ds. handlu Marosz Szefczovicz. Ta ujednolicona stawka 15% obejmie również produkty farmaceutyczne i chipy.

Wzajemne oświadczenie zostało ogłoszone przez prezydenta USA Donalda Trumpa i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen po rozmowach w Szkocji pod koniec lipca. Stany Zjednoczone częściowo wdrożyły warunki ujawnione po tych rozmowach, nakładając 15% cło na większość importu z UE. Cła na europejskie samochody pozostały jednak na poziomie 27,5%.

Reklama

Szefczovicz wyjaśnił podczas konferencji prasowej, że 15-procentowe cła na samochody zaczną obowiązywać z mocą wsteczną.

Niemcy priorytetowo potraktowały obniżkę ceł na samochody eksportowane do USA

Wcześniej Niemcy podkreślały, że Stany Zjednoczone muszą wprowadzić wynegocjowane wcześniej niższe cła na samochody wyprodukowane w Europie, zanim sformalizują szerszą umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi .

Cła na samochody muszą zostać niezwłocznie obniżone, zgodnie z ustaleniami” – stwierdził rzecznik niemieckiego rządu Stefan Kornelius podczas briefingu prasowego. W przypadku pojazdów europejskich eksportowanych do USA, cło w wysokości 25% – szczególnie uciążliwe dla niemieckich producentów (głównych eksporterów do USA) – plus stawka WTO w wysokości 2,5%, daje w sumie wcześniejszą stawkę 27,5%.

Dane branżowe wskazują, że wartość niemieckiego eksportu pojazdów osobowych do USA w 2024 roku wyniosła 27,22 mld dolarów. Eksport pojazdów użytkowych wyniósł łącznie 582,26 mln dolarów.

Prezydent USA Donald Trump ogłosił w niedzielę 27 lipca (po spotkaniu z Ursulą von der Leyen w Turnberry w zachodniej Szkocji), że umowa handlowa przewiduje 15% cło na towary z UE wysyłane do USA. Trump uznał ją za najbardziej znaczącą umowę w historii między USA a Unią Europejską.

Zgodnie z porozumieniem, UE zobowiązała się do znaczących zakupów amerykańskiego sprzętu wojskowego i zasobów energetycznych – tych ostatnich o wartości 750 miliardów dolarów. Pakt określa również inwestycje UE w USA o wartości 600 miliardów dolarów.

Umowa taryfowa UE-USA. Cło na alkohol ustalone na poziomie 15%.

Marosz Szefczovicz potwierdził w czwartek, że rozmowy między UE a USA w sprawie obniżenia ceł na napoje alkoholowe eksportowane do USA zakończyły się bez rozstrzygnięcia. Komisja Europejska opowiadała się za zniesieniem ceł podczas negocjacji. Nierozstrzygnięte rozmowy oznaczają utrzymanie 15% cła.

Szefczovicz zauważył w Brukseli, że obecnie nie ma konsensusu w sprawie zwolnienia wina, napojów spirytusowych i piwa z akcyzy. Zasugerował potencjalne przyszłe rozmowy na temat obniżonych stawek.

Obie strony zobowiązały się w czwartkowym wspólnym oświadczeniu do rozszerzenia listy produktów podlegających wyłącznie taryfom WTO o „dodatkowe sektory i towary o kluczowym znaczeniu dla ich gospodarek i łańcuchów dostaw”.

***

Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Czas na remont – Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *