Włosi pobiją rekord. Takiego mostu jeszcze na świecie nie było.

Jak donosi agencja AFP, włoski rząd zatwierdził w środę kontrowersyjną inicjatywę budowy najdłuższego mostu wiszącego na świecie. Inwestycja o wartości 13,5 miliarda euro ma połączyć Sycylię z lądem stałym. Zwolennicy mostu, a zwłaszcza rządząca koalicja pod przewodnictwem premier Giorgii Meloni, argumentują, że pobudzi on wzrost gospodarczy w stosunkowo upośledzonych południowych regionach Włoch. Przeciwnicy twierdzą natomiast, że przedsięwzięcie jest zbyt kosztowne.

Zdjęcie

Włosi dali zielone światło dla budowy najdłuższego mostu wiszącego na świecie /ANDREAS SOLARO/AFP /AFP

Włochy dały zielone światło na budowę najdłuższego mostu wiszącego na świecie / ANDREAS SOLARO/AFP / AFP Reklama

Koncepcja budowy mostu ma długą historię. Agencja AFP podkreśla, że włoscy parlamentarzyści od wielu lat dyskutują o utworzeniu połączenia wodnego między Sycylią a Kalabrią. Rząd twierdzi, że zatwierdzenie tego projektu stanowi ogromne osiągnięcie. Most, którego ukończenie planowane jest na 2032 rok , jest arcydziełem inżynierii. Jest to godne uwagi nie tylko ze względu na jego długość – 3,3 km, co stanowi rekord świata – ale także ze względu na silne wiatry i zagrożenia sejsmiczne w okolicy.

Czy nowy most we Włoszech wzmocni obronę?

Most będzie obsługiwał zarówno transport drogowy, jak i kolejowy . Wicepremier Matteo Salvini wspomniał, że budowa może rozpocząć się we wrześniu lub październiku . Ocenił, że ta nowa inwestycja pomoże w rozwoju zaniedbanych regionów Sycylii i Kalabrii, przyczyniając się do tworzenia miejsc pracy. Premier Włoch Giorgia Meloni nazwała projekt „dowodem determinacji i kunsztu inżynieryjnego Włoch”.

Reklama

Krytycy inicjatywy podkreślają jednak jej wygórowane koszty, zwłaszcza w kontekście zadłużenia Włoch. Ponadto, prokurator generalny Mesyny na Sycylii stwierdził, że projekt może sprzyjać przestępczości zorganizowanej.

Warto zauważyć, że koszty budowy mostu zostaną wliczone do włoskiego budżetu obronnego, zwiększając jego alokację do 5 procent. Część tych środków jest przeznaczona na rozwój infrastruktury. Włoskie władze chętnie skorzystają z tej szansy, zwłaszcza że Sycylia jest siedzibą bazy NATO. Jednak, jak donosi Politico, Bruksela waha się przed zakwalifikowaniem budowy mostu jako priorytetu wojskowego.

Budowa mostu może również zwiększyć zainteresowanie Sycylią wśród turystów, którzy wolą nie podróżować samolotem. Podróż przez Cieśninę Mesyńską zajmuje godzinę samochodem lub dwie pociągiem, a zarówno pojazdy, jak i pociągi są transportowane promami. Oczekuje się, że nowy most skróci te czasy odpowiednio do 10 i 15 minut.

Obecnie najdłuższym mostem wiszącym na świecie jest Çanakkale 1915 w Turcji, mierzący 2023 km długości.

Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. „Szczerze o pieniądzach”: Czas na remont – Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *