Zarząd PKP Cargo zadeklarował, że w 2026 r. w spółce mogą nastąpić kolejne zwolnienia grupowe, choć podkreślił, że „formalna decyzja nie została jeszcze podjęta”. Władze odniosły się również do roszczeń Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM) dotyczących członka zarządu PKP Cargo zaangażowanego w restrukturyzację Sebastiana Millera.
/ 123RF/PICSEL
Zarząd PKP Cargo wskazał, że drugi etap proponowanych zwolnień grupowych w PKP Cargo ma charakter warunkowy , przypominając, że przedstawiony związkom zawodowym plan zwolnień podzielony jest na dwa etapy.
Zwolnienia w PKP Cargo. Decyzja jeszcze oficjalnie nie zapadła
Początkowa faza zwolnień, zaplanowana na 2025 r., jest powiązana – jak doniesiono – z prawie 10-procentowym spadkiem wolumenu transportu i około 20-procentowym spadkiem cen w ujęciu rocznym. Druga faza zależy od warunków rynkowych, a jej realizacja będzie rozważana tylko wtedy, gdy nie nastąpi poprawa w sektorze przewozów kolejowych.
„Ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych nie oznacza, że formalna decyzja została sfinalizowana” – stwierdzono w komunikacie prasowym. Spółka przypomniała, że ujawnienie takich informacji rozpoczyna 20-dniowy okres konsultacji ze związkami zawodowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami. PKP Cargo podkreśla, że planowana redukcja stanowisk może zostać ograniczona, jeśli pojawią się nowe zamówienia transportowe, w szczególności te związane z kontraktami infrastrukturalnymi lub zwiększeniem transportu intermodalnego.
Reklama
PKP Cargo odpowiada na zarzuty związkowców
W oświadczeniu kierownictwo przewoźnika odpowiedziało na ogłoszenie Związku Inżynierów Kolejowych w Polsce (ZZM) dotyczące planu złożenia doniesienia do prokuratury w związku z podejrzeniami o przestępcze zachowanie członka zarządu PKP Cargo w procesie restrukturyzacji, Sebastiana Millera, który odpowiada za sprawy operacyjne. Według zarządu „takie groźby kierowane pod adresem jednego z członków zarządu są niepotrzebne i nie służą żadnemu celowi”. „Powinniśmy teraz skupić się na dialogu i wypracowaniu optymalnych rozwiązań” – stwierdził zarząd PKP Cargo.
Zarząd spółki odrzuca twierdzenia ZZM, że działania podejmowane w ramach restrukturyzacji miały na celu osłabienie zdolności operacyjnych spółki lub negatywny wpływ na bezpieczeństwo transportowe kraju. Spółka podkreśla, że jej sytuacja finansowa jest trudna , a od początku 2025 r. rynek przewozów towarowych w Polsce i Europie wyraźnie zwalnia. Od stycznia do kwietnia PKP Cargo odnotowało blisko 5% spadek masy przewożonych ładunków rok do roku. Jednocześnie spółka zmaga się z – jak zauważono – „latami zaniedbań” i reperkusjami tzw. decyzji węglowej. Zarząd przypomniał, że przed złożeniem wniosku o postępowanie restrukturyzacyjne zobowiązania handlowe i finansowe spółki wynosiły łącznie 3 mld zł. Szczegółowy plan restrukturyzacji, przedstawiający propozycje rozwiązania tej sytuacji, ma zostać złożony do końca czerwca.
Związkowcy wyciągają rękę do Andrzeja Dudy i Donalda Tuska
W poniedziałek 16 czerwca ZZM poinformował, że ogłoszenie zarządu dotyczące zwolnień 839 maszynistów, 232 rewidentów taboru kolejowego i 169 członków zespołów manewrowych „skutkowało trwałym ograniczeniem możliwości operacyjnych spółki” i mogło wpłynąć na funkcjonowanie krajowego systemu transportowego i bezpieczeństwo narodowe. W ubiegły piątek NSZZ Solidarność PKP Cargo oświadczyło, że wysłało listy do prezydenta Andrzeja Dudy i premiera Donalda Tuska w sprawie planowanych zwolnień grupowych w spółce. Związkowcy wzywają do podjęcia działań w celu ich zatrzymania. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wspomniał w piątek 13 czerwca, że zrobi wszystko, co możliwe, aby zapewnić pracownikom PKP Cargo utrzymanie miejsc pracy. Zapewnił, że decyzja dotycząca zwolnień grupowych nie jest ostateczna.
6 czerwca PKP Cargo w trakcie restrukturyzacji poinformowało o przewidywanym wdrożeniu kolejnych zwolnień grupowych w spółce . Wówczas wskazano, że mogą one objąć do 2429 osób – do 1041 pracowników w 2025 r. i do 1388 w 2026 r. w różnych kategoriach zawodowych . Zwolnienia mają zostać przeprowadzone do 30 września 2026 r., a te zaplanowane na bieżący rok mają nastąpić do końca lipca.
PKP Cargo ogłasza zamiar przeprowadzenia zwolnień po raz drugi w ciągu roku. W lipcu poprzedniego roku zarząd spółki zdecydował się na przeprowadzenie zwolnień grupowych w zakładach i centrali spółki. Efektem tego procesu była redukcja zatrudnienia o 3665 pracowników. Obecnie PKP Cargo zatrudnia około 10 000 osób.
Grupa PKP Cargo świadczy usługi logistyczne, integrując transport kolejowy, drogowy i morski. Oferuje niezależny transport towarowy w Polsce, Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Holandii, na Węgrzech, Litwie i w Słowenii. W lipcu 2024 r. sąd wszczął postępowanie restrukturyzacyjne dla PKP Cargo. PKP Cargo jest spółką akcyjną