Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Warszawskie SCT obejmie obszar 37 km kw., co stanowi 7 proc. powierzchni stolicy. To oznacza, że auta niespełniające wymogów, nie będą mogły poruszać się w strefie. Przewidziany jest także mandat w wysokości 500 zł.
Od 1 lipca zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (Adobe Stock, PhotoRK)
Już od poniedziałku 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. To nic innego, jak zakaz wjazdu na określony teren przez samochody, które nie wymogów. Przepisy jasno określają, że zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż wyprodukowane w 1997 r. oraz z silnikiem diesla starszych niż z 2005 r.
Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski przekazał, że to nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Ponadto część z tych osób będzie mogła korzystać z tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Otwarcie Shein w Polsce. Kolejki przed kontrowersyjnym sklepem
Niektórzy mogą skorzystać z wyłączeń
Z wyłączeń mogą skorzystać mieszkańcy, którzy rozliczają podatki w stolicy, seniorzy, osoby posiadające europejską kartę parkingową, a także kierowcy pojazdu specjalnego lub historycznego. Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne – jak karawan, czy pomoc drogowa.
Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
Zobacz także:
Ważą się losy miliardów na polskie auto elektryczne Izera. "To była iluzja"
Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów. Oprócz tego Warszawa może zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy – do wykorzystania przez 4 dni w roku.
Warto podkreślić, że wjazd do SCT bez uprawnień jest wykroczeniem, za który można otrzymać mandat w wysokości 500 zł.
Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Ten obszar stanowi 7 proc. powierzchni miasta.