Niemcy oświadczyły, że Stany Zjednoczone muszą wprowadzić wcześniej ustalone niższe cła na pojazdy produkowane w Europie, zanim kompleksowa umowa handlowa między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi zostanie oficjalnie zawarta, jak donosi Reuters. Porozumienie wynegocjowane przez Ursulę von der Leyen napotyka na poważne trudności. Czy zostanie ono pomyślnie sfinalizowane?
/ RALF HIRSCHBERGER / AFP
„ Cła na samochody muszą zostać szybko obniżone, zgodnie z ustaleniami. Zdajemy sobie również sprawę ze znacznego obciążenia gospodarki opartej na eksporcie. (…) Naszym obowiązkiem jest dalsze udzielanie Komisji Europejskiej niezachwianego wsparcia w tym przedsięwzięciu” – oświadczył rzecznik niemieckiego rządu Stefan Kornelius podczas konferencji prasowej.
Umowa handlowa UE-USA. Cła na samochody wciąż niejasne
Unia Europejska i Stany Zjednoczone osiągnęły pod koniec lipca ramowe porozumienie handlowe , jednak wiele szczegółów pozostaje nierozstrzygniętych. Kwestia ceł na samochody z UE jest szczególnie złożona.
Reklama
Przypomnijmy, że 27 lipca w Szkocji przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zawarła porozumienie z prezydentem USA Donaldem Trumpem, które przewiduje, że większość eksportu z UE do USA będzie objęta 15-procentowym cłem . Są to wstępne ustalenia, które wciąż wymagają sfinalizowania.
Donald Trump wprowadził 31 lipca rozporządzenie nakładające 15% cło na import z UE. Nie dotyczy ono jednak ceł na samochody, co oznacza, że europejskie samochody eksportowane do USA będą objęte 25% cłem, oprócz 2,5% cła Światowej Organizacji Handlu (WTO) , co łącznie daje 27,5%. Donald Trump powołuje się w tym przypadku na inną podstawę prawną. Tymczasem UE oczekuje, że USA wprowadzą ujednolicone 15% cło na samochody wyprodukowane w Europie i sprzedawane Amerykanom.
Niemcy będą naciskać na obniżenie ceł na swoje samochody. Eksport wart miliardy dolarów
Na początku sierpnia wysoki rangą urzędnik UE, który wolał pozostać anonimowy, zauważył: „Uważamy, że mamy bardzo jasną sytuację, opisaną przez przewodniczącą von der Leyen, dotyczącą jednolitej stawki celnej w wysokości 15% (na samochody – red.). Jeśli z jakiegokolwiek powodu administracja USA nie zastosuje się do tego, z pewnością mamy środki, aby zareagować” (cytat z PAP).
Według bazy danych UN Comtrade, która gromadzi globalne statystyki handlowe, wartość eksportu pojazdów osobowych z Niemiec do USA w 2024 roku wyniosła 27,22 mld dolarów . Eksport pojazdów użytkowych wyniósł łącznie 582,26 mln dolarów.
wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News