Supreme trafi pod skrzydła potentata w branży optycznej, właściciela m.in. marki okularów Ray-Ban – informuje CNN. Kwota sprzedaży tego znanego producenta odzieży typu streetwear wyniesie 1,5 mld dol. Jest to cena niższa o kilkaset milionów dolarów względem tej, jaką cztery lata wcześniej zapłacił za Supreme koncern VF Corp. (właściciel m.in. marki Vans).
/MIKE BLAKE / Reuters /Agencja FORUM
Włoska firma EssilorLuxottica ogłosiła dobicie targu z koncernem VF Corp., zarządzającym m.in. markami Vans i Dickies. Przedmiotem transakcji jest kultowa w kręgach mody streetwear firma Supreme, produkująca odzież dla skate’ów oraz fanów kultury hip-hop od lat 90. XX wieku.
Nowy właściciel, potentat branży optycznej, który w swoim portfolio ma m.in. takie marki okularów jak Ray-Ban oraz Oliver Peoples, zapłacił 1,5 mld dolarów. Jak zauważa CNN, jest to kwota znacząco niższa od tej wyłożonej przez VF Corp. w 2020 r. Wówczas transakcja zamknęła się na sumie 2,1 mld dol.
Reklama
Jak ocenili eksperci na łamach amerykańskiego serwisu, VF Corp. cztery lata temu „przepłacił za prestiżową markę i nie wiedział, jak ją rozwijać”.
Właściciel Ray-Banów wchodzi w branżę modową. Sięga po kultową markę
Właściciel Vansa, tłumacząc swoją decyzję wskazał, że dochodziło do „ograniczonej synergii” zarządzanymi markami. Dlatego opisywana transakcja jest „kolejnym, naturalnym krokiem” w działalności koncernu. Należy też pamiętać, że VF Corp. jest w trakcie realizacji planu naprawczego po tym, jak w pierwszym kwartale 2024 r., a ostatnim kwartale roku obrotowego, odnotował spadek sprzedaży na amerykańskim rynku o 22 proc. Taki wynik był negatywnym zaskoczeniem dla inwestorów, co przełożyło się na obniżkę kursu spółki.
EssilorLuxottica stwierdziło natomiast, że pozyskanie pierwszego producenta odzieży do swojej grupy „doskonale się wpisuje w trend innowacji i rozwoju”, jakimi kieruje się firma. Ponadto Supreme ma mieć zapewnioną „własną przestrzeń” do działania. Eksperci w rozmowie z agencją Reutera oceniający transakcję upatrują się w niej chęci pozyskania nowej bazy klientów, szczególnie wśród pokoleń milenialsów i Z, którzy są grupą docelową streetwearowej marki. Istnieją też jednak zagrożenia takiego ruchu.
– Kupowanie marki streetwear w czasach, gdy moda na ten styl straciła na popularności, jest ryzykowne i nie jest jasne, co EssilorLuxottica zamierza zrobić, aby przywrócić Supreme do życia” – powiedział Neil Saunders, analityk ds. Handlu w GlobalData, cytowany przez CNN. Ekspert wskazał też, że włoska firma ma „duże możliwości dystrybucyjne i jest dobra w zarządzaniu marką”.
W roku obrotowy 2022-23 – który liczony jest od kwietnia do marca – Supreme wypracowała 520 mln dolarów przychodów. Firma posiada zaledwie 17 stacjonarnych sklepów w USA, Azji oraz Europie. Jej główna działalność opiera się o sprzedaż w internecie. Mocno ograniczona dostępność ubrań tej marki jest postrzegana jako ważny czynnik wpływający na jej prestiż oraz wysoką cenę produktów.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News