Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje?

Strefy czystego transportu będą musiały powstać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli notuje się w nich przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2 (dwutlenku azotu) w powietrzu. Tak wynika z projektu zmiany ustawy o elektromobilności, który trafił do konsultacji.

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje?

Będzie więcej stref czystego transportu? (Getty Images, Mateusz Wlodarczyk)

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

Zmiany chce wprowadzić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Według planów resortu miasta, w których odnotuje się przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń NO2 będą musiały wprowadzić strefy czystego transportu. Miałoby to nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od przekazania przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pierwszego sprawozdania, zawierającego informację o przekroczeniu norm.

Kolejny proponowany przepis nakłada obowiązek zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów dla komunikacji publicznej. Ten przepis miałby obowiązywać jedynie w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Do tej listy należy dodać podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie drogowych przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej na obszarze gminy, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. lub związku metropolitarnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

Zobacz także: Rząd bierze się za Fundusz Kościelny. Polacy reagują zdecydowanie

Zmiany w przepisach

Projekt zakłada również zniesienie szeregu istniejących obecnie przepisów. Zniknąć ma obowiązek wykonywania, zlecania lub powierzania wykonania zadania publicznego z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych, lub napędzanych gazem ziemnym, przez samorządy liczące powyżej 50 tys. mieszkańców.

Planuje się też rezygnację z obowiązku używania w komunikacji miejskiej określonego udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem w samorządach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców.

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

W uzasadnieniu podkreślono, że nałożone w 2018 r. obowiązki nie są realizowane ze względu na wysoki koszt zakupu i eksploatacji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. W wielu przypadkach przekracza możliwości budżetowe jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów.

Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje? - INFBusiness

Zobacz także:

Kolejne miasta obejmie strefa czystego transportu. Jest zapowiedź ministerstwa

W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) ministerstwo klimatu zaznacza, że wprowadzenie tych przepisów realizuje dwa tzw. kamienie milowe – warunki wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy:

  • E1G: Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”
  • E1L dla części pożyczkowej KPO: Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”.

Jak podkreśla się w OSR, terminy realizacji obu tych kamieni już upłynęły.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *