Szwajcarski producent zegarków Swatch wycofał reklamę, w której model unosi kąciki oczu. Decyzja ta została podjęta w odpowiedzi na oburzenie w Chinach, gdzie użytkownicy mediów społecznościowych oskarżyli markę o wyśmiewanie azjatyckich cech. W poniedziałek rano akcje Swatcha spadły o prawie 3%, a po południu odnotowano dalsze spadki.
/ FRED DUFOUR / AFP
W poniedziałek rano cena akcji Swatch Group – do której należą również takie marki jak Omega, Longines i Tissot – spadła o 2,7%. Później akcje wykazywały pewne oznaki odbicia, ale po południu spadki ponownie się nasiliły. Około godziny 14:00 akcje Swatch spadły o około 3,6%.
Grupa Swatch oskarżona o rasistowskie wyśmiewanie Azjatów
Nastąpiło to po medialnym zamieszaniu, które wybuchło w weekend . Jak donosi Reuters, użytkownicy mediów społecznościowych w Chinach zaczęli szeroko komentować zdjęcie z katalogu promującego kolekcję zegarków Swatch Essentials , przedstawiające azjatyckiego modela z uniesionymi kącikami oczu . Zostało to powszechnie zinterpretowane jako rasistowska kpina z skośnych oczu Azjatów .
Reklama
„Kiedy usłyszałem tę wiadomość, byłem zaskoczony . Swatch jest obecny na rynku chińskim od wielu lat i myślę, że większość ludzi zna tę markę. Nie mogę pojąć, dlaczego mieliby to zrobić” – Reuters zacytował 23-letniego studenta Justina Zhao.
Firma Swatch przeprosiła w języku chińskim i angielskim na swoim oficjalnym koncie w serwisie społecznościowym Weibo (chińskiej platformie mikroblogowej podobnej do X), ogłaszając, że usunęła z różnych kanałów medialnych na całym świecie wszystkie treści związane z kontrowersyjnym zdjęciem.
„ Szczerze przepraszamy za wszelkie problemy i nieporozumienia, jakie to mogło spowodować” – czytamy w oświadczeniu. Firma opublikowała również te same przeprosiny na Instagramie.
Kolejny cios dla firmy Swatch, która zmaga się ze spadkiem przychodów i zbliżającym się zagrożeniem taryf
Agencja Reuters podkreśla, że tak miażdżąca krytyka reklamy Swatch to kolejny cios dla szwajcarskiej firmy , której akcje spadły o ponad połowę od początku 2023 r. i która obecnie stoi w obliczu możliwości nałożenia 39-procentowego cła na eksport do Stanów Zjednoczonych.
Utrata przychylności azjatyckich konsumentów może mieć negatywne konsekwencje. W 2024 roku sprzedaż w Chinach, Hongkongu i Makau stanowiła 27% całkowitych przychodów firmy Swatch .
Przychody te spadły o 14,6% w 2024 roku do 6,74 miliarda franków szwajcarskich, na co wpłynął zmniejszony popyt w Chinach. W świetle tych wyników firma Swatch zauważyła, że obserwuje stale trudne warunki i słaby popyt konsumencki na tym rynku.
Peter Xu, chiński influencer modowy, którego na Weibo obserwuje ponad 7 milionów osób, powiedział agencji Reuters, że jego zdaniem kontrowersyjna reklama wpłynie na sprzedaż marki Swatch w Chinach . Jednak ze względu na szybkie przeprosiny ze strony firmy, reperkusje niedawnego skandalu będą prawdopodobnie stosunkowo krótkotrwałe.
wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News