Prawie 7000 skarg w Narodowym Funduszu Zdrowia. Na co skarżyli się Polacy w 2024 roku?

Narodowy Fundusz Zdrowia otrzymał blisko 7000 skarg od pacjentów, z czego 44 procent uznano za zasadne, jak poinformował Narodowy Fundusz Zdrowia w czwartek. Skargi te pochodzą od osób, które uważają, że usługi medyczne świadczone w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia nie były odpowiednio dostarczane. Zdjęcie

Do NFZ trafiło blisko 7 tys. skarg w 2024 roku /Arkadiusz Ziółek /Reporter

Narodowy Fundusz Zdrowia przyjął prawie 7 tys. skarg w 2024 r. / Arkadiusz Ziółek / Reporter Reklama

W 2024 roku do Narodowego Funduszu Zdrowia wpłynęło 6966 skarg pacjentów , z czego około 2800 zakwalifikowano jako uzasadnione.

Na co można złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia?

Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że każdy pacjent ma prawo złożyć skargę, jeśli uważa, że usługi w ramach Funduszu nie zostały odpowiednio dostarczone. Wyjaśnia również, że skargi muszą dotyczyć placówek medycznych, które zawarły umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia .

Reklama

„Opinie od pacjentów są kluczowymi informacjami, które przyczyniają się do poprawy systemu opieki zdrowotnej . Każde sprawozdanie jest krokiem w kierunku poprawy jakości i dostępności usług medycznych świadczonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Regularne oceny tych sprawozdań umożliwiają identyfikację problemów i wdrażanie rozwiązań, które podnoszą standard opieki” – zauważył Fundusz.

Skargi mogą dotyczyć sytuacji, w których pacjentowi odmówiono możliwości umówienia się na wizytę u lekarza , pomimo dostępności terminów, ale można je również złożyć, jeżeli:

  • nie przeprowadzono wymaganych badań;
  • wymagana była płatność za usługę, która powinna być refundowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
  • pojawiały się trudności z rejestracją, np. jeśli rejestracja była możliwa wyłącznie osobiście w określonym czasie;
  • Lekarz nie przyjmował pacjentów w godzinach, w których powinien był przyjmować pacjentów.

Skargi mogą również dotyczyć trudności w uzyskaniu refundowanej recepty, gdy pacjent kwalifikuje się do niej. Zgodnie z informacjami na stronie internetowej NFZ, Fundusz nie zajmuje się sprawami, które zostały już ostatecznie rozstrzygnięte przez sąd lub inny organ administracyjny. Dotyczy to również spraw, które zostały umorzone.

Jak złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia?

Pacjenci mogą składać skargi w formie pisemnej (osobiście lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej do właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia lub Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia), elektronicznej (za pośrednictwem platformy ePUAP, e-Doręczenia lub poczty elektronicznej) i osobiście (podczas wizyty w Narodowym Funduszu Zdrowia).

Każda skarga powinna zawierać podstawowe dane dotyczące osoby zgłaszającej (imię, nazwisko, adres), nazwę placówki lub nazwisko lekarza. i szczegółowy opis zdarzenia – o czym przypomniał Narodowy Fundusz Zdrowia.

Pracownicy Funduszu przeanalizują raporty. Nie mają jednak uprawnień do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w trakcie leczenia. W takich przypadkach pacjenci powinni kierować swoje obawy do: dyrektora placówki medycznej, Rzecznika Praw Obywatelskich ds. Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej lub Rzecznika Praw Pacjenta.

Narodowy Fundusz Zdrowia jest zobowiązany odpowiedzieć w ciągu 30 dni . Jeśli konieczne będą dalsze działania, Fundusz powiadomi pacjenta o nowym terminie rozpatrzenia sprawy.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. „Wydarzenia”: Złodziej-recydywa. Złapano go 4 razy w ciągu 3 tygodni Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *