Lotnisko Chopina w Warszawie szykuje się do przetargu na zakup nowoczesnych skanerów CT. Nowe rozwiązanie sprawi, że nie będzie już konieczności wyciągania elektroniki i płynów podczas przechodzenia kontroli bezpieczeństwa, a zmiany pozwolą na zwiększenie przepustowości portu. Podobne rozwiązania już wcześniej zapowiedziały już lotniska Kraków-Balice oraz Katowice-Pyrzowice.
/123RF/PICSEL
Skanery CT to wciąż rzadkość na europejskich lotniskach – do tej pory żaden z polskich portów lotniczych nie korzystał z tego typu rozwiązań.
Ułatwienia na lotnisku Chopina. Okęcie z nowoczesnymi skanerami 3D
Do wprowadzenia skanerów CT, które wyeliminują konieczność wyciągania z bagażu podręcznego elektroniki oraz płynów, przygotowuje się stołeczne lotnisko im. Fryderyka Chopina. Warszawski port już w przeszłości testował skanery nowej generacji, jednak wtedy nie zdecydował się na ich zakup.
Reklama
Prace związane z instalacją skanerów CT w stołecznym porcie mogą nastąpić już w bieżącym roku po wakacyjnym szczycie przewozowym – donosi „Rzeczpospolita”.
Ma to sprawić, że zmiany będą jak najmniej uciążliwe dla pasażerów. W tym momencie ma być przygotowana dokumentacja potrzebna do postępowania przetargowego.
Zakup nowych urządzeń prześwietlających bagaż podręczny w strefie odlotów ma zbiec się czasem z zaplanowanym remontem stref kontroli bezpieczeństwa.
Rewolucja na polskich lotniskach. Koniec z limitem płynów?
Lotnisko w Warszawie nie jest jednak pierwszym, które zapowiedziało montaż skanerów CT, a co za tym idzie ogromne ułatwienia dla podróżujących pasażerów.
Jako pierwsze koniec z wyciąganiem płynów i elektroniki podczas kontroli bezpieczeństwa ogłosiło lotnisko im. Jana Pawła II w Krakowie-Balicach. Plan zakupu skanerów zapowiedziano na początku stycznia tego roku. Władze Kraków Airport poinformowały o zakupie nawet 8 nowoczesnych urządzeń. Do końca roku mają one usprawnić procedurę kontroli bezpieczeństwa.
Nie trzeba było długo czekać, aż podobną deklarację złoży kolejne lotnisko w Polsce. Na początku lutego – czyli miesiąc później – montaż skanerów CT zapowiedziały również władze portu lotniczego w Pyrzowicach. Nastąpi to jednak dopiero po otwarciu nowego terminala pasażerskiego w 2028 roku.
Jak działają skanery CT na lotniskach?
Skanery CT na lotniskach w Europie i Azji wykorzystują technologię tomografii komputerowej 3D podczas prześwietlania bagażu podręcznego, co sprawia, że nie ma potrzeby wyciągania rzeczy – m.in. płynów i elektroniki – z bagażu podręcznego podczas kontroli bezpieczeństwa.
Takie rozwiązanie znacznie przyspiesza całą procedurę kontroli na lotnisku, zmniejsza kolejki oraz zwiększa przepustowość, przez co lotniska są w stanie w krótszym czasie obsłużyć więcej pasażerów.
Niektóre porty, które wprowadziły już skanery, zniosły limit płynów w bagażu podręcznym. W innych, jak np. Helsinkach, limit został znacznie podwyższony – możliwe stało się posiadanie przy sobie napojów i kosmetyków zakupionych przed kontrolą bezpieczeństwa w butelkach o pojemności nawet 2 litrów.
Na razie nie ma informacji, żeby na podobne kroki zdecydowały się lotniska w naszym kraju.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL