Polski sen o światowej potędze. „To się szybko skończy”

Jest dziedzina, w której Polskę na świecie wyprzedzają tylko Chiny: produkcja baterii do aut elektrycznych. – To się szybko skończy – mówią przedstawiciele krajowego przemysłu motoryzacyjnego. I ostrzegają: konieczne są zmiany, jeśli polski przemysł samochodowy ma budować jakość, a nie tylko ilość.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy"

Polskę w produkcji baterii do "elektryków" wyprzedzają tylko Chiny. Ale to nie potrwa długo. Dlatego nasz przemysł musi przejść transformację. Zdjęcie ilustracyjne (Getty Images, 2023 Anadolu Agency)

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Czy Polska może stać się potęgą w dziedzinie elektromobilności? To jedno z pytań, które zadawano podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Przedstawiciele branży szybko ostudzili jednak entuzjazm i sprowadzili dyskusję o wielkich marzeniach na ziemię.

– Jesteśmy producentem numer dwa, zaraz po Chinach, jeśli chodzi o baterie. Ale to się szybko skończy – ostrzegała dr Ewa Łabno-Fałęcka z polskiego oddziału Mercedes-Benz podczas debaty. Wyliczała, że produkcję kluczowych dla motoryzacji półprzewodników Bosch ulokował w Niemczech, również tam powstała gigafabryka Tesli.

W Polsce w produkcję baterii zainwestowało m.in. koreańskie LG, które niedaleko Wrocławia zbudowało największy taki zakład na świecie. Baterie i silniki do „elektryków” w Jaworze produkuje Mercedes-Benz. Zakończyła się budowa fabryki Northvolt w Gdańsku. Elektryczny Jeep Avenger produkowany jest w Polsce. Nasz kraj jest też jednym z europejskich liderów w produkcji autobusów elektrycznych.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Po co nam elektryczna Izera? "Potrzebna jak Volkswagen Niemcom, a Renault Francuzom"

Polska numerem dwa na świecie. Jesteśmy bateryjną potęgą

Akumulatory litowo-jonowe odpowiadają obecnie za ponad 2,4 proc. całego polskiego eksportu. W latach 2017-2022 wartość sektora baterii w naszym kraju wzrosła z 1 mld zł do ponad 38 mld zł. Ale świat też nie stoi w miejscu. Serwis wnp.pl pisał o prognozach, mówiących że w 2027 r. Polska, mimo zwiększenia mocy produkcyjnych, spadnie z drugiego na szóste miejsce w skali globu.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Dziś jesteśmy potęgą, jeśli chodzi o liczbę produkowanych baterii. Bo kilku inwestorów zagranicznych ulokowało u nas produkcję. Co z tego wynika? Niewiele – mówił Bartłomiej Pawlak, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Zobacz także:

Elektromobilność. W produkcji baterii wyrastamy na potęgę europejską

Dlatego przedstawiciele branży podkreślali, że nie wystarczy nam rola „montowni” baterii lub innych podzespołów do aut elektrycznych. – Powinniśmy kłaść nacisk na tworzenie polskiego łańcucha wartości. Kolejny inwestor zagraniczny? Dobrze. Ale pytajmy o współpracę z polskimi firmami, uczelniami. Muszą powstawać nowe firmy, ośrodki R&D. Bez tego będziemy stać w miejscu, ciesząc się, że jesteśmy potęgą w ilości, a nie w jakości – przekonywał.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Ewa Łabno-Fałęcka wskazała na jeszcze jeden problem, związany z przyciąganiem inwestorów, nie tylko zagranicznych. – Specjalne Strefy Ekonomiczne mają wiele pięknie położonych działek. Ale bez uzbrojenia, bez infrastruktury drogowej, bez możliwości przyłączenia energii z OZE. Żadna firma nie zainwestuje w takie miejsce, a samorządy same sobie z tym nie poradzą – ostrzegała przedstawicielka Mercedesa.

Polska potęgą? „Raczej ważnym graczem”

Polska chce też wejść na międzynarodową scenę z własną marką motoryzacyjną – Izera. Zaprezentowano pierwsze prototypy, później prototypy po zmianach. Pozyskano do współpracy dostawcę platformy – chińską firmę Geely. Podczas łódzkiego kongresu ogłoszono, że ElectroMobility Poland wygrało przetarg i zdobyło grunt pod budowę fabryki w Jaworze.

Czy Polska może być potęgą? Raczej ważnym graczem – stwierdził Wojciech Mieczkowski z ElectroMobility Poland podczas debaty. Zwracał uwagę, że elektromobilnościowa rewolucja przyniosła większą otwartość klientów na nowe, mniej znane marki. Firmy „wymieniają się” technologią na niespotykaną dotychczas skalę.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

To właściwy moment dla Izery i ogromna szansa dla Izery – przekonywał Mieczkowski.

Jaka przyszłość aut na baterie?

W Europie w 2030 r. już 67 proc. sprzedawanych aut ma mieć napęd wyłącznie elektryczny. Od 2035 r. ma wejść w życie tzw. zakaz sprzedaży aut spalinowych.

Bo nie ulega wątpliwości, kto na długo zdominował światowy rynek. – Chiny dziś produkują 6 mln samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. Jest tam ponad 400 producentów aut elektrycznych. Jeśli chcielibyśmy być potęgą, musielibyśmy rywalizować z Chinami, ale pytanie, czy moglibyśmy sobie poradzić z taką rywalizacją? – pytał retorycznie dr Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe.

Jacek Pawlak ocenił, że Polska może odgrywać ważną rolę także na innym, stosunkowo nowym polu rywalizacji. – Produkcji zielonego wodoru – stwierdził. Zwrócił też uwagę na prace badawczo-rozwojowe nad zupełnie nowymi rodzajami baterii. Te w przyszłości mają być mniejsze, tańsze i bardziej wydajne.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

To nieprawda, że samochody elektryczne nie mają przyszłości. Główną barierą są baterie; duże, ciężkie i generowany przez nie zasięg – podkreślił szef Toyoty w regionie.

„Siódemka dla elektromobilności”. Konieczne wsparcie transformacji

Podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaprezentowało list otwarty polskiej branży zrównoważonego transportu z „Siódemką dla elektromobilności”. Postulaty te zakładają m.in. „przekształcenie Polski w wiodący hub produkcyjny” tego sektora, „rozwój OZE oraz infrastruktury ładowania”, „wzrost inwestycji w badania i rozwój” oraz „wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych”.

– Wobec globalnych zmian polegających na odchodzeniu od napędów konwencjonalnych na rzecz elektrycznych musimy sprawić, że sektor motoryzacyjny utrzyma silną pozycję w krajowej gospodarce, a Polska w branży automotive stanie się nową potęgą gospodarczą Europy. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie instrumentów wspierających transformację – przekonywał Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Polski sen o światowej potędze. "To się szybko skończy" - INFBusiness

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *