Powierzchnia Polski powiększy się o 36,5 hektarów – wszystko za sprawą rozbudowy terminala kontenerowego T3 Baltic Hub w porcie w Gdańsku. W ostatnich miesiącach za sprawą sprzyjającej pogody prace znacząco przyspieszyły. Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.
/JAAP ARRIENS / NurPhoto / NurPhoto via AFP /AFP
Rozbudowa terminala Baltic Hub rozpoczęła się dwa lata temu – w listopadzie 2022 roku. Całkowity postęp prac budowlanych na terminalu kontenerowym T3 wyniósł już ponad 45 proc. – podaje portal biznes.trojmiasto.pl. Betonowa pokrywa nabrzeża północnego została ukończona już w 100 proc.
Powierzchnia Polski urośnie dzięki Baltic Hub
W ramach rozbudowy Baltic Hub w terminalu kontenerowym T3 powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m, a także plac o powierzchni 36,5 ha. Terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, natomiast część infrastruktury towarzyszącej znajdzie się również na lądzie – 550 m na wschód, w odległości ponad 300 m od plaży Stogi.
Reklama
W efekcie dzięki inwestycji powierzchnia Polski powiększy się o 36,5 hektarów.
Prace „na wodzie” są już wykonane w 45 proc. – Znaczące postępy widać także na innych betonowych elementach, takich jak nabrzeże główne – zaawansowane w ponad 25 proc. – oraz element równoległy do nabrzeża, tzw. belka śródlądowa – RCB, która jest zaawansowana w 15 proc. – poinformował Baltic Hub.
Batlic Hub będzie obsługiwać największe statki na świecie
Za sprawą swojej długości i objętości terminal T3 będzie zdolny do obsługi największych statków kontenerowych na świecie – będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów.
Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 7 suwnic nabrzeżowych, które będą zdolne zarówno do załadunku, jak i rozładunku największych statków na świecie, a także w 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.
Baltic Hub za sprawą kolejnych inwestycji nie tylko ma potencjał zostać głównym operatorem obsługującym Europę Środkowo-Wschodnią – zwłaszcza kraje bez dostępu do morza, takie jak Czechy, Słowacja czy Węgry – ale również jednym z największych portów w Europie.
Zakończenie prac budowlanych planowane jest na wrzesień 2025 r. Całkowity koszt inwestycji wynosi 470 milionów euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL