Najnowsze dane opublikowane przez Eurostat wskazują, że ceny w Polsce wzrosły w lutym 2024 roku. Według zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP) w naszym kraju wzrost wyniósł 3,7 proc. rok do roku. Miesięcznie ceny wzrosły o 0,3 proc.
Eurostat opublikował nowe dane dotyczące inflacji w Polsce (PAP, Albert Zawada)
Biuro statystyczne Unii Europejskiej – Eurostat – poinformowało w komunikacie z poniedziałku, że ceny liczone wg HICP w Polsce wzrosły o 3,7 proc. rok do roku w lutym 2024 roku. W styczniu wzrost wyniósł 4,5 proc. W skali miesiąca ceny wzrosły o 0,3 proc.
Nowe dane o inflacji w Polsce
Wskaźnik HICP to zharmonizowany wskaźnik cen konsumpcyjnych, obliczany według ujednoliconej metodologii Biura Statystycznego Unii Europejskiej. Jest to kluczowe narzędzie do oceny stabilizacji cen, zgodnie z kryterium inflacyjnym zawartym w Traktacie z Maastricht.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Rektor jednej z najlepszych uczelni biznesowych na świecie – prof.Grzegorz Mazurek :Biznes Klasa #22
Dane do obliczania inflacji HICP pochodzą zarówno z wydatków budżetów gospodarstw domowych, jak i z rachunków narodowych, podczas gdy do obliczania wskaźnika CPI wykorzystuje się tylko dane z wydatków budżetów gospodarstw domowych.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego inflacja w lutym wyniosła 2,8 proc. rok do roku . W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,3 proc. (w tym usług o 1,0 proc. i towarów o 0,1 proc.).
Ekonomiści przewidywali odczyt na poziomie 3,2 proc.
W lutym największy wpływ na wskaźnik cen miały wyższe ceny transportu (2,1 proc.), rekreacji i kultury (1,8 proc.) oraz restauracji i hoteli (0,8 proc.), podnosząc go odpowiednio o 0,19, 0,12 i 0,04 punktu procentowego. Z kolei niższe ceny żywności (0,5 proc.) i odzieży (1,4 proc.) obniżyły wskaźnik o 0,13 i 0,05 punktu.
Zobacz także:
Polska tonie w węglu. "Doprowadzili do patologicznej sytuacji"
Rok do roku największy wpływ na inflację miały wyższe ceny żywności (2,1 proc.), restauracji i hoteli (8,9 proc.), mieszkań (1,6 proc.) oraz alkoholu i tytoniu (6,7 proc.), podnosząc wskaźnik odpowiednio o 0,54, 0,49, 0,41 i 0,37 punktu procentowego. Niższe ceny transportu (4 proc.) obniżyły go o 0,39 punktu.