Polska sieć kolejowa w ciągu najbliższych lat drastycznie się zmieni i przystosuje do nowych potrzeb? Taki jest ambitny plan tworzony w ramach porozumienia między Spółką Centralny Port Komunikacyjny wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów. Pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury w porozumieniu z marszałkami województw tworzony jest zupełnie nowy pomysł działania sieci kolejowej w kraju. Polacy przestaną narzekać na pociągi i będą masowo korzystać z tej formy transportu?
/Arkadiusz Ziółek /East News
Polskie Koleje Państwowe (PKP) nie cieszą się dobrą opinią wśród Polaków. Wśród zarzutów pojawiają się nie tylko kwestie opóźnień, ale także ułożenie i zmiany rozkładów jazdy. Inną kwestią jest wskazywanie na wykluczenie transportowe obejmujące białymi plamami spore części kraju. Niedługo ma się to zmienić. Poznaliśmy pierwsze szczegóły ambitnego planu modernizacji.
Polska sieć kolejowa ma zostać zmieniona
3 grudnia w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie, które już niedługo może zmienić codzienność Polaków, szczególnie tych dojeżdżających do pracy i bliskich pociągami.
„Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły prace nad projektem integracji sieci kolejowej. Efektem wspólnych działań będzie opracowanie długoterminowego, stabilnego planu rozwoju infrastruktury i tras kolejowych w Polsce” – przekazało Ministerstwo Infrastruktury w specjalnym komunikacie.
Reklama
Plany dotyczące modernizacji kolei są ambitne
Modernizacja linii kolejowych jest bezpośrednio powiązana z projektem CPK. Lotnisko ma być tylko jednym z elementów rozwoju infrastruktury na terenie kraju. W Polsce pojawić ma się pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości. Podróżni – zgodnie z obecnymi założeniami – korzystać będą mogli z niej na trasie Warszawa-Łódź-Wrocław-Poznań.
Model modernizacji sieci kolejowej w Polsce ma opierać się na modelu równomiernego rozwoju sieci transportowych. Co ważne, ma on objąć wszystkie regiony, ale skupić się na połączeniu ośrodków miejskich „generującymi największe potoki pasażerskie”. Koleje realizujące trasy dalekobieżne mają zostać połączone z kolejami regionalnymi w każdym powiecie, co ma odbić się pozytywnie na rozwoju i codziennej mobilności mieszkańców.
Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury
Zniknąć ma wykluczenie komunikacyjne
Tworzenie Zintegrowanej Sieci Kolejowej w Polsce będzie poparte wcześniejszymi analizami. W ostatecznym kształcie projektu oraz późniejszych prac wzięte będą pod uwagę:
- wnioski płynące z regionalnych paneli eksperckich,
- Strategiczne Studium Lokalizacyjnego korytarzy CPK i obecnej sieci kolejowej,
- infrastrukturalne priorytety inwestycyjne CPK i PKP PLK do 2035 r.
- analiza sieciowa z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi CPK.
Podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury padła również propozycja koncepcji tego, jak zmienić mają się obecnie obowiązujące przepisy dotyczące Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, wyjaśnił, że nowa struktura organizacyjna transportu zbiorowego ma w dużej mierze opierać się na roli województw.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL