Jeszcze niedawno centra handlowe oferowały przede wszystkim sklepy znanych polskich i międzynarodowych marek. W ostatnich czasach miejsca te coraz częściej przekształcają się w lokalizacje sklepów z odzieżą używaną.
/ 123RF/PICSEL
Sklepy z artykułami używanymi w centrach handlowych. Ta koncepcja dominuje na rynku
Jak podaje portal „Bezprawnik”, wynajem powierzchni handlowej w galerii handlowej kosztuje od 150 do 600 zł za metr kwadratowy , w zależności od lokalizacji. Stanowi to znaczny koszt, który do tej pory był do udźwignięcia tylko dla dobrze prosperujących, odnoszących sukcesy marek. Jednak ze względu na zmiany w modelu sprzedaży i rosnącą popularność zakupów online , wiele galerii handlowych w większych aglomeracjach miejskich stoi teraz pustych .
Aby ponownie przyciągnąć klientów, centra handlowe postanowiły dostosować się do obecnych trendów i zaprosić właścicieli sklepów z odzieżą używaną do wynajmu powierzchni. Jednym z pionierów tej inicjatywy była Galeria Madison w Gdańsku, gdzie obok popularnych sieciówek działa CTO – Centrum Taniej Odzieży. Sklep zajmuje 1000 metrów kwadratowych i działa od 2022 roku. Oferuje zarówno odzież używaną i towary z outletów, jak i wyprzedaże marek , które zamykają swoje lokalizacje.
Reklama
Odrodzenie sklepów z używanymi rzeczami. Polacy kupują częściej rzeczy z drugiej ręki
Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinie oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu ujawnia, że ponad połowa Polaków regularnie kupuje odzież z drugiej ręki. Sklepy, które kiedyś były preferowane tylko przez mniej zamożnych klientów, obecnie przeżywają prawdziwy renesans.
Podstawową zachętą dla osób kupujących używane rzeczy jest ich przystępność cenowa . Liczne wysokiej jakości ubrania można znaleźć w tzw. second-handach, których jest w Polsce około 14 tysięcy.
Duże korporacje w sektorze odzieży używanej. H&M uruchomiło swój sklep z odzieżą używaną
H&M również wkroczyło na rynek sprzedaży odzieży używanej, otwierając swój flagowy outlet z odzieżą używaną w Szwecji. Według Reutersa „Firma ma na celu dostosowanie się do trendu minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko poprzez promowanie ponownego użycia i recyklingu odzieży”.
Jak zauważono na stronie internetowej „Dlahandlu”, decyzja H&M jest przede wszystkim próbą przeciwdziałania oskarżeniom o szkodliwe dla środowiska praktyki , z którymi zmaga się firma.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News