Jakiś czas temu w mediach było głośno o tym, że w Gdyni brakuje kierowców autobusów, przez co w ciągu dwóch dni nie odbyło się kilkadziesiąt kursów. Rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej (ZKM) w Gdyni stwierdził wówczas, że takiej sytuacji nie było od ponad trzech dekad. Sprawdziliśmy, czy inne miasta również borykają się z tym problemem. Okazuje się, że kierowców autobusów brakuje m.in. we Wrocławiu i Krakowie, a kandydatów do pracy na tym stanowisku szukają również Warszawa i Łódź. Pracownicy spółek wyjaśniają, że starsi stażem koledzy odchodzą na emerytury, a w ich miejsce coraz trudniej jest znaleźć nowych. Jest również kwestia zarobków – różnice w pensji „na start” w zależności od miasta wynoszą nawet 700 zł.
/Jan Graczynski/East News, Andrzej Zbraniecki/East News, Małgorzata Genca/Polska Press/East News /
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Lublinie jest w stanie przyjąć na stanowisko kierowcy autobusu/trolejbusu obecnie nawet 50 osób. We Wrocławiu „do optimum zatrudnienia brakuje około 80 kierowców”;
- Średnie wynagrodzenie kierowcy z rocznym stażem w MPK Lublin wynosi 7070,31 zł brutto. „Na start” na tym stanowisku, ale we Wrocławiu, można zarobić 7000 zł brutto, a w MPK Kraków kilkaset złotych więcej – około 7700 zł;
- Z kolei w Warszawie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 7500 zł brutto (z premią regulaminową oraz motywacyjną).
Reklama
Pod koniec września wiele autobusów nie wyjechało na gdyńskie ulice. Marcin Gromadzki, rzecznik tamtejszej spółki przewozowej, przyznał wówczas, że od kilku lat trwa walka o utrzymanie kursów. W Gdyni brakuje około 70 kierowców. Więcej na temat przeczytasz tutaj.
Jak pod tym względem wygląda sytuacja w innych polskich miastach? Ile można zarobić na takim stanowisku i jakie działania podejmują spółki komunikacyjne, żeby zapobiec temu problemowi?
Lublin, Wrocław i Kraków. „Problem od lat dotyka zakłady i przedsiębiorstwa komunikacyjne”
Weronika Opasiak, rzecznik prasowa MPK w Lublinie, wskazała, że pod koniec września spółka zatrudniała 651 kierowców – 468 autobusowych i 183 trolejbusowych. – Brak kierowców na rynku pracy to problem, który od kilku lat dotyka zakłady i przedsiębiorstwa komunikacyjne nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. W lubelskim MPK rekrutacja na kierowców autobusów/trolejbusów prowadzona jest nieustannie, duża część doświadczonych kierowców odchodzi na emeryturę – czytamy w odpowiedzi przesłanej Interii Biznes.
– Dla przykładu, od początku 2024 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. zatrudniło 40 kierowców (w tym po kursie organizowanym przez MPK – 10), przy czym na emeryturę w tym samym czasie odeszło ośmiu, a czterech złożyło podania o rozwiązanie umowy w związku z nabyciem praw emerytalnych – wyjaśniła Weronika Opasiak. Dodała, że obecnie spółka jest w stanie przyjąć na stanowisko kierowcy autobusu/trolejbusu nawet 50 osób.
– Problem, który państwo poruszacie, jest niestety tematem branżowym; w różnych wymiarach występuje on na obszarze całego kraju, u większości, jeśli nie u wszystkich przewoźników – stwierdził Daniel Misiek z biura prasowego MPK Wrocław. Wskazał, że dolnośląska spółka zatrudnia obecnie około 1000 kierowców.
– Ten poziom zatrudnienia pozwala nam na realizowanie naszej pracy przewozowej, nie ukrywamy jednak, że do optimum zatrudnienia brakuje nam ok. 70-80 kierowców. Zwiększenie zatrudnienia w takim wymiarze pozwoliłoby nam na swobodne ustalanie grafików pracy, a nasi pracownicy nie musieliby przejmować się nadgodzinami – wskazał rzecznik MPK Wrocław.
– Niestety, mamy tu do czynienia z sytuacją na rynku pracy podobną do sytuacji z pielęgniarkami. Ci starsi pracownicy z naturalnych przyczyn odchodzą na emerytury, a w ich miejsce nie udało się nam – całemu środowisku transportowemu i systemowi edukacji – wykształcić nowych kandydatów do tej pracy – dodał.
A jak wygląda sytuacja z kierowcami autobusów w Krakowie? – Na dzień 30 września 2024 r. pracę kierowcy autobusu realizowało 1440 osób – podkreślił Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie. Zapytany o to, czy spółka ma do czynienia z brakami kadrowymi, wskazał, że wszystkie zlecone zadania przewozowe są realizowane. – W okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. liczba kierowców zmniejszyła się w sumie o 128 osób (w tej liczbie są osoby przechodzące na emeryturę). W tym samym okresie rozpoczęło pracę 170 nowych kierowców – podkreślił Marek Gancarczyk.
7000 zł we Wrocławiu i 7700 zł w Krakowie. Różne zarobki kierowców autobusów w polskich miastach
Rzecznik prasowa MPK w Lublinie wskazała, że „obecnie średnie wynagrodzenie wśród kierowców w MPK Lublin wynosi 7980,92 zł brutto„. Dodała, że średnia pensja kierowcy z 20-letnim stażem wynosi 9785,58 zł brutto, a kierowcy z rocznym stażem – 7070,31 zł brutto. Do tego należy doliczyć dodatek stażowy oraz 5-proc. premię motywacyjną.
– Przy czym część pracowników jest objęta również dodatkowym Systemem Motywacyjnym. Obecnie maksymalna kwota, jaką może otrzymać kierowca, wynosi 1000 zł brutto – podkreśliła Weronika Opasiak. Wysokość świadczenia uzależniona jest od dyspozycyjności, ekonomicznej jazdy oraz zaangażowania w pracę.
Na tym jednak nie koniec benefitów. Pracownicy MPK Lublin oraz ich rodziny mają prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Przysługują im również świadczenia socjalne z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w tym m.in. dofinansowanie do urlopu oraz do wypoczynku dzieci czy pożyczki mieszkaniowe.
A ile można zarobić jako kierowca autobusu miejskiego we Wrocławiu? – Na start proponujemy 7000 zł brutto, dofinansowanie do wakacji, wsparcie przed świętami, bilety na wydarzenia sportowe i kulturalne i inne benefity wynikające z koszyka socjalnego – wyjaśnił Daniel Misiek z biura prasowego MPK Wrocław. – Jeżeli ktoś nie ma uprawnień, można uzyskać je u nas; powiem więcej, już w trakcie szkolenia otrzymuje się zatrudnienie w spółce – dodał.
Więcej można zarobić w Krakowie. – Kandydatom na kierowców możemy zaoferować pracę w stabilnej firmie, wynagrodzenie dla nowych pracowników w wysokości około 7700 zł brutto, wsparcie opiekuna na etapie wdrożenia do pracy, bezpłatny strój kierowcy, pracę w przyjaznym, otwartym zespole na nowoczesnym taborze autobusowym, możliwość wyboru zajezdni i skorzystania z przewozów pracowniczych, możliwość rozwoju zawodowego i realne szanse awansu – wskazał Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Wspomniał również o pakiecie atrakcyjnych świadczeń socjalnych, w skład którego wchodzą m.in. uprawnienia do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską, dofinansowanie do wypoczynku pracownika oraz członków rodziny czy możliwość rodzinnego wypoczynku w firmowym ośrodku wypoczynkowym w Zakopanem. – Ponadto osobom bez uprawnień oferujemy finansowanie kursu kat. D i kwalifikacji zawodowej oraz gwarancję zatrudnienia po ukończonym kursie – dodał.
Rekrutacja prowadzona jest na bieżąco. Z czego wynika brak chętnych?
– To bez wątpienia praca bardzo odpowiedzialna, obarczona dużym stresem, wymagająca bardzo wczesnych pobudek, wiążąca się z późnymi zjazdami, jazdą w weekendy i święta – stwierdziła Weronika Opasiak, rzecznik prasowa lubelskiej spółki. Wskazała, że osobom zainteresowanym podjęciem pracy w MPK Lublin spółka zapewnia m.in. bezpłatne szkolenia, kurs prawa jazdy kat. D, kurs kwalifikacji wstępnej oraz zatrudnienie na umowę o pracę.
– Zainteresowani muszą się jednak zobowiązać, że przepracują w spółce minimum trzy lata – podkreśliła. Wyjaśniła, że lubelska spółka prowadzi rekrutację poprzez „liczny udział w targach pracy czy dniach otwartych w szkołach średnich oraz zgłaszanie ofert pracy w MUP”.
– Od kilku miesięcy prowadzimy bardzo intensywny proces promocji naszej rekrutacji. Organizujemy dni rekrutacji, podczas których osoby zainteresowane pracą w MPK Wrocław mogą „od kuchni” poznać pracę w naszej spółce i przekonać się, czy to praca dla nich – wskazał z kolei Daniel Misiek z biura prasowego wrocławskiej spółki.
Podobnie wygląda sytuacja w stolicy woj. małopolskiego. – Biorąc pod uwagę odejścia pracowników, m.in. na emeryturę, proces rekrutacji na stanowisko kierowcy prowadzony jest na bieżąco – przekazał Marek Gancarczyk z MPK w Krakowie.
Warszawa i Łódź. Tam też szukają kierowców miejskich autobusów
Na stronie Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie również dostępne jest ogłoszenie o pracę na stanowisku kierowcy autobusu. Spółka oferuje zatrudnienie na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem na poziomie 7500 zł brutto. Ta kwota składa się z podstawy w wysokości 6200 zł brutto, premii regulaminowej (300 zł brutto) oraz premii motywacyjnej (1000 zł brutto).
Kierowcy autobusów poszukiwani są również w Łodzi. „Organizujemy bezpłatne kursy prawa jazdy kategorii D i świadectwa kwalifikacji do przewozu osób dla naszych przyszłych pracowników. (…) Kandydaci przystępują do kursu na podstawie umowy szkoleniowo-lojalnościowej, na podstawie której zobowiązują się do przepracowania w naszym przedsiębiorstwie 3 lat na stanowisku kierowcy autobusu” – czytamy na stronie MPK Łódź. Nie zamieszczono tam jednak informacji o oferowanym wynagrodzeniu.
Olgierd Maletka
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News