Kanał Panamski jest jednym z najważniejszych szlaków handlu morskiego na świecie. Jego znaczenie ekonomiczne jest ogromne — tak duże, że Donald Trump niedawno wypowiedział się na temat możliwości oddania go pod kontrolę USA. Jednak zmiany klimatyczne poważnie wpłynęły na działalność kanału, a niski poziom wody zmusił ostatnio jego zarząd do ograniczenia liczby statków, którym wolno przepływać. Niemniej jednak na horyzoncie widać rozwiązanie — administracja kanału właśnie ujawniła, że przeznaczyła środki na utworzenie nowego sztucznego jeziora, które ma wzmocnić działalność kanału. Jakie będą koszty i metody?
/ Martin Bernetti / AFP
Zarząd Kanału Panamskiego ogłosił na swojej oficjalnej stronie internetowej zatwierdzenie finansowania kluczowej inwestycji mającej na celu utrzymanie żywotności szlaku wodnego. „Zarząd Kanału Panamskiego zatwierdził (…) niezbędne fundusze na budowę nowego jeziora w środkowej części dorzecza rzeki Indio. Ta inicjatywa jest częścią programu projektów wodnych mającego na celu zapewnienie dostępu do wody dla ponad 50 procent populacji kraju, sąsiednich gmin i samego kanału, a także wspieranie różnych produktywnych przedsięwzięć w kraju”, stwierdził.
Reklama
Susza wpływa na Kanał Panamski. Należy ograniczyć tranzyt
Władze Kanału Panamskiego wyjaśniają, że utworzenie sztucznego jeziora stanowi „kompleksowe rozwiązanie” wyzwań związanych z niedoborami wody, które znacznie utrudniają funkcjonowanie kanału . Przyszły zbiornik na rzece Indio, położony w dzielnicy Rio Indio (nazwanej na cześć rzeki), będzie służył jako rezerwuar wody podczas susz podobnych do tych, które miały miejsce w Panamie w latach 2023–2024. Ze względu na obniżony poziom wody w kanale, dzienna liczba statków korzystających z tego ważnego szlaku handlowego musiała zostać zmniejszona . Dopiero w lipcu 2024 r. znaczne opady deszczu przywróciły działanie kanału do niemal pełnej wydajności.
Ponadto pojemność przekłada się na dochód — typowa opłata za statek wynosi 50 000 USD, co przyczynia się do skarbu Panamy . W optymalnych warunkach pojemność ta może pomieścić 14 000 statków rocznie. Kanał Panamski rozciąga się na długości prawie 82 km, łącząc Ocean Atlantycki przez Morze Karaibskie z Oceanem Spokojnym. Jego inauguracja w 1920 r. drastycznie skróciła odległość podróży statków przemieszczających się ze wschodniego wybrzeża USA do krajów Azji Wschodniej.
Wypowiedzi Donalda Trumpa na temat Kanału Panamskiego: Jego celem jest odzyskanie „głupiego prezentu”
Ostatnio kanał przyciągnął uwagę ze względu na komentarze prezydenta USA Donalda Trumpa, który wyraził zamiar odzyskania „głupiego daru” Panamy (w 1977 r., podczas prezydentury Jimmy'ego Cartera, podpisano traktat między USA a Panamą, przyznający Panamie prawa do ziemi, na której zbudowano kanał, a Panama ostatecznie uzyskała kontrolę nad kanałem w 1999 r.). Donald Trump wyraził krytykę dotyczącą znacznego wzrostu opłat pobieranych od amerykańskich statków korzystających z kanału. W odpowiedzi urzędnicy panamscy wyjaśnili, że opłaty te wzrosły w ostatnich latach z powodu suszy, którą próbowali złagodzić, równoważąc straty wynikające ze zmniejszonego ruchu.
Przewiduje się , że nowe sztuczne jezioro dla Kanału Panamskiego zostanie ukończone w ciągu 6 lat. Ten rozwój wiąże się z przesiedleniem lokalnej ludności. Władze Kanału Panamskiego zauważyły, że spis ludności rozpoczął się latem 2024 r. w regionach przeznaczonych pod budowę zbiornika. Oczekuje się, że spis ten zakończy się do 30 kwietnia 2025 r., a jego celem będzie dokładne udokumentowanie sytuacji finansowej gospodarstw domowych w kluczowym obszarze inwestycyjnym hrabstwa Rio Indio. Mieszkańcy, którzy muszą się przeprowadzić, otrzymają rekompensatę.
Władze Kanału Panamskiego podkreślają zalety projektu sztucznego jeziora
Szacunkowy koszt budowy jeziora, jak podaje Reuters, wynosi około 1,2 miliarda dolarów, a dodatkowe 400 milionów dolarów przeznaczono na inwestycje w społeczności lokalne. Według władz Kanału Panamskiego sztuczny zbiornik zapewni standardowe operacje tranzytowe, umożliwiając przepływanie 36-38 statków dziennie . Władze kanału podkreśliły również, że inwestycja stworzy liczne możliwości zatrudnienia i odegra rolę w przyspieszeniu rozwoju gospodarczego Panamy.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczere o pieniądzach