Griffiny 200 wchodzą do służby w PKP Intercity. Pojadą z prędkością 200 km/h

Właśnie zakończono odbiór dziewięciu lokomotyw Griffin 200 wyprodukowanych przez Newag SA – zakomunikowała spółka PKP Intercity. Pojazdy rozwijają prędkość nawet do 200 km/h. Łącznie w nowosądeckiej firmie zamówiono 15 maszyn tego typu. Zdjęcie

Lokomotywa Griffin 200. Źródło: PKP Intercity /Informacja prasowa

Lokomotywa Griffin 200. Źródło: PKP Intercity /Informacja prasowa Reklama

Do służby w PKP Intercity wchodzą lokomotywy Griffin 200 – informuje PKP Intercity i wyjaśnia, że pojazdy zostały wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto.

Z końcem października do służby powinny trafić kolejne dwie lokomotywy z tego kontraktu. Pozostałe będą dostarczone w listopadzie i grudniu.

„Wysoki stopień technologicznego zaawansowania”

„Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe, mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach” – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, cytowany w komunikacie PKP Intercity.

Reklama

Lokomotywy są wyposażone w europejski system sterowania ETCS drugiego poziomu, który zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym.

Griffiny pojadą do Czech i na Słowację – w planach są Niemcy, Austria i Węgry

Griffiny pojawią się na zagranicznych szlakach. W pierwszej kolejności, po sieci kolejowej w Czechach i Słowacji. Trwa już homologacja na te kraje. Pojazdy będą homologowane też na Niemcy, Austrię oraz Węgry.

Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina” – wylicza Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.

Nowosądecki Newag z korzystnymi kontraktami

W 2024 roku PKP Intercity SA podpisała umowy na dwa projekty taborowe z firmą NEWAG. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądeckim producentem na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.

W lipcu przewoźnik podpisał umowę ze spółką NEWAG na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych.

***

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Porzucił korporację, założył własny biznes. Robert Maciąg: Prawdziwa szkoła życia INTERIA.PL

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *