e-Doręczenia z okresem przejściowym. Nowa propozycja resortu

Od stycznia 2025 r. ma zostać wprowadzony system e-Doręczeń – elektroniczna wersja listów poleconych. Obejmie urzędy, sferę budżetową i firmy. Będą też mogły korzystać z niego osoby fizyczne. Przez pierwszy rok ma obowiązywać okres przejściowy, podczas którego będą działały dwie formy wysyłania dokumentów, elektroniczna i tradycyjna – proponuje Ministerstwo Cyfryzacji. Zdjęcie

Z systemu e-Doręczeń będą mogli korzystać wszyscy /123RF/PICSEL

Z systemu e-Doręczeń będą mogli korzystać wszyscy /123RF/PICSEL Reklama

„E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru” – wyjaśnia portal rządowy. Dzięki tej usłudze – dodaje – podmioty publiczne, obywatele i firmy będą mogły korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Zgodnie z wymaganiami ustawy, firmy i podmioty niepubliczne mają obowiązek założyć skrzynkę do doręczeń elektronicznych. Za jej pośrednictwem będą odbierali i wysyłali elektroniczne listy polecone do urzędów, firm i osób fizycznych.

Od stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń będą miały firmy zarejestrowane w KRS lub CEiDG. Obejmie on też urzędy i podmioty publiczne a także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego. Z elektronicznych doręczeń listów poleconych będą też mogły korzystać osoby fizyczne. 

Reklama

Rok na zmianę przyzwyczajeń

Doręczanie dokumentów drogą mailową a nie tradycyjną nie będzie wprowadzone z dnia na dzień. Wejdzie w życie od początku przyszłego roku, ale projektodawcy proponują wprowadzenie okresu przejściowego, podczas którego obowiązywałyby obie formy dostarczania poleconej korespondencji. Miałby on trwać przez cały 2025 r.

Propozycja została zgłoszona w ramach projektu nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców. Zgodnie z wyjaśnieniem opublikowanym na stronie Rządowego Centrum Legislacji, okres przejściowy pozwoli na skuteczne wdrożenie e-Doręczeń w podmiotach publicznych. „Będą one mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji” – czytamy. 

Tradycyjna i elektroniczna razem

Wyjaśniono, że w proponowanym okresie przejściowym zostanie zapewniona równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego albo w ePUAP oraz w innych systemach dziedzinowych z e-Doręczeniami. Wprowadzane rozwiązania będą promować doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń. 

Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych był kilkakrotnie przesuwany, po raz ostatni na przełomie 2023 i 2024 r. Wtedy na zlecenie Ministerstwa Cyfryzacji przeprowadzono badania weryfikujące przygotowanie podmiotów publicznych do wdrożenia e-Doręczeń. Okazało się, że większość z nich nie posiada systemu do elektronicznego obiegu dokumentów. 

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. „Wydarzenia”: Banki kontra kredytobiorcy. Kolejna odsłona sporu Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *