Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna

Przyszłość projektu elektrycznej Izery i fabryki w Jaworznie stoi pod znakiem zapytania. – Kluczowe jest nie tylko czy chcemy zachować ten projekt, ale też jak ewentualnie go rozwijać – stwierdziła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej.

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna

Izera ma być polską marką aut elektrycznych. Dostawcą platformy będzie chiński koncern Geely (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna - INFBusiness

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna - INFBusiness

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna - INFBusiness

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna - INFBusiness

Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zwróciła uwagę, że w wielu państwach, w tym Niemczech, przemysł samochodowy korzysta ze wsparcia poprzez np. sowite dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych.

„Czysto rynkowe podejście do Izery nie jest więc zasadne. Kluczowe jest nie tylko czy chcemy zachować ten projekt, ale też jak ewentualnie go rozwijać. Izera jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna. Izera, która mimo chińskiego komponentu, stawia szeroko na polskich podwykonawców miałaby większy sens” – napisała w poście na platformie X.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna - INFBusiness

Zobacz także: Skarb Państwa dosypał 500 mln zł do Izery. "To nie oznacza, że te pieniądze zostały wydane"

Nie grant, a pożyczka. Przesuwają środki na Izerę w KPO

„W KPO środki, które mogą być wsparciem dla tego projektu przesuwamy z grantu do preferencyjnych pożyczek” – dodała minister funduszy i polityki regionalnej w swoim wpisie.

Co dalej z Izerą? Minister: jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna - INFBusiness

„Produkcja samochodów nie jest rolą państwa”

Była to odpowiedź na post Marka Borowskiego, byłego marszałka Sejmu, obecnie senatora Koalicji Obywatelskiej. Napisał, że rząd, w tym minister Pełczyńska-Nałęcz, zastanawiają się, „czy kontynuować program i produkcję chińskiego elektryka Izera”.

Chińskiego, bo to, co w nim najważniejsze, ma pochodzić z Chin. Tyle tylko, że Chińczycy chętnie wszystko dostarczą, ale odpowiedzialności za produkcję, czyli jej sfinansowania, podjąć się nie chcą – stwierdził.

Dodał, że jego zdaniem sprawa jest prosta. „Albo znajdzie się prywatny inwestor, który przejmie spółkę i zainwestuje ile trzeba (a trzeba dużo), albo jak najszybciej należy zamknąć ten projekt, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na inwestycje w infrastrukturę (koleje dużych prędkości, linie energetyczne itp.). Rolą państwa są takie właśnie inwestycje, a nie produkcja samochodów” – napisał Borowski.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *