We wtorkowy poranek minister infrastruktury był gościem w „Porannej rozmowie w RMF FM”. Dariusz Klimczak został zapytany m.in. o pomysł na uporządkowanie systemu opłat za autostrady. Szef resortu infrastruktury zwrócił uwagę na coraz większy problem, jakim jest brak kierowców zawodowych. – Warto się zastanowić (…), czy obniżyć wiek, który dopuszcza do kierowania pojazdami ciężarowymi – powiedział Klimczak.
/NewsLubuski /East News
Prowadzący program zapytał szefa Ministerstwa Infrastruktury (MI) o to, co z opłatami za autostrady. – Będzie jakiś wspólny system tych opłat, czy będziemy co roku (…) płacić więcej i więcej? – doprecyzował. – Jesteśmy uzależnieni od tego systemu, który został wprowadzony lata temu – powiedział Dariusz Klimczak.
Szef MI o opłatach na autostradach. Zapowiedział zmiany
– Wiemy, że na kilku odcinkach autostrad w Polsce mamy koncesjonariuszy. Odcinek Kraków-Katowice, (…) tam jest prywatny koncesjonariusz i według umowy, która nie jest najlepsza i została zawarta wiele lat temu, on może zmieniać te ceny wielokrotnie – stwierdził. – W 2027 r. ma to się skończyć, ale pamiętajmy, że mamy jeszcze dwa inne odcinki – w Wielkopolsce i Kujawsko-Pomorskim, gdzie jeszcze koncesje będą trwały – dodał Dariusz Klimczak.
Reklama
A co z odcinkiem A4 od 2027 r.? – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze nie wydała rekomendacji, decyzja nie zapadła. Naszym słuchaczom mogę przekazać, że na pewno te opłaty nie będą takie wysokie jak te, które są ustalane przez prywatnego koncesjonariusza – podkreślił szef MI.
Odpowiadając na pytanie jednego ze słuchaczy, dotyczące tego, kiedy pojawią się konkrety dotyczące budowy drugich torów pomiędzy Kutnem a Łodzią, Dariusz Klimczak zdradził, że „w uzgodnieniach na etapie resortu rozmawiał z ekspertami i jest potrzeba wybudowania drugiego toru”. – Tę decyzję chcemy wkomponować w aktualizację nowego Krajowego Planu Kolejowego. To jest jeden z priorytetów, który chcemy zrealizować – dodał. Dopytywany o termin podkreślił, że „jeżeli decyzja zapadnie w tym roku, to proces budowlany potrwa kilka lat„.
Powstanie lotnisko w Białymstoku? Klimczak: Powtórka z Radomia
Kolejny słuchacz zapytał o to, dlaczego nie ma lotniska w Białymstoku. – Na to pytanie dzisiaj nie odpowiem. Znam ten temat – przyznał. Dopytywany o to, czy rząd myśli nad lotniskiem w Białymstoku Dariusz Klimczak odpowiedział, że „nie”. – Tu nie ma żadnych koncepcji, ale to nie znaczy, że np. parlamentarzyści z woj. podlaskiego nie pytają nas o to. Tam sprawa utknęła w martwym punkcie przez jakieś decyzje administracyjne – wyjaśnił.
– Ja nie wykluczam, że podjąć temat można, natomiast budowa lotnisk w Polsce musi polegać na racjonalnych decyzjach. Nie pozwolę nigdy na to, żeby nastąpiła powtórka z Radomia, że mamy ważnego posła z Radomia i budujemy za setki milionów lotnisko – dodał szef MI.
Obniżenie wieku uprawniającego do kierowania pojazdami ciężarowymi
Dariusz Klimczak został zapytany również o prawo jazdy dla 17-latków. – To nie jest jakaś decyzja kontrowersyjna, ponieważ w siedmiu innych państwach Unii Europejskiej 17-latkowie mogą prowadzić samochody. Tak jest m.in. w Niemczech, we Francji, w Austrii czy Danii – powiedział.
– Mało tego, ja uważam, że warto się zastanowić podczas tych konsultacji, czy obniżyć wiek, który dopuszcza do kierowania pojazdami ciężarowymi. Przewoźnicy w Polsce narzekają na brak kierowców, w ogóle polska gospodarka narzeka na brak kierowców. Kwestia związana z 17-latkami to też jest po części także zapotrzebowanie polskiej gospodarki – dodał szef MI.
– Jeżeli chodzi o pojazdy ciężarowe, to tutaj na pewno nie chodzi o 17-latków, ale myślimy o 20-latkach i odpowiednim stażu na pojeździe osobowym. To jest w fazie rozmów. (…) Pamiętajmy, że z danych, które dzisiaj przedstawiają nam przewoźnicy wynika, że w Polsce brakuje około 150-200 tys. zawodowych kierowców – podkreślił Dariusz Klimczak. Przypomnijmy, że obecnie, poza pewnymi wyjątkami, kandydat musi mieć ukończone 21 lat, żeby rozpocząć kurs na prawo jazdy kat. C.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL