ZUS ostrzega, że liczba oszustów podszywających się pod przedstawicieli instytucji wzrasta. Ich celem jest m.in. pozyskiwanie danych osobowych od seniorów.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) wydał komunikat przestrzegający seniorów i ich rodziny przed oszustami podszywającymi się pod pracowników instytucji.
– Ostatnio zauważalnie wzrosła liczba oszustów podszywających się pod pracowników ZUS, wysyłających oszukańcze komunikaty (za pośrednictwem poczty e-mail, SMS-ów lub aplikacji do przesyłania wiadomości, takich jak Messenger lub WhatsApp) lub wykonujących połączenia telefoniczne. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, danych bankowych lub nakłonienie osób do kliknięcia szkodliwych linków lub załączników – czytamy w komunikacie ZUS.
Organizacja podkreśla, że oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane taktyki techniczne i psychologiczne, a ich repertuar poszerza się niemal z dnia na dzień.
– Fałszywe SMS-y czy maile wysyłane przez tych przestępców, które mogą dotyczyć np. podwyżki emerytury, zmiany numeru telefonu czy rzekomych zmian na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS, szkodzą nie tylko klientom, ale i samej instytucji – podkreśla Karol Poznański, rzecznik prasowy ZUS.
ZUS informuje, że aktywnie współpracuje z organami ścigania i innymi podmiotami w celu zwalczania cyberprzestępczości skierowanej przeciwko osobom starszym.
Jak rozpoznać oszusta?
Organizacja przypomina nam, że nigdy nie:
- żądać podania danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości tekstowych lub komunikatora internetowego,
- wysyłać linki do logowania lub weryfikacji danych za pomocą wiadomości tekstowych,
- wysyłać umowy lub formularze wpłat na rachunki inwestycyjne,
- zachęcać do dokonywania przelewów na wskazane konta bankowe.
W razie niepewności placówka apeluje o kontakt z Centrum Obsługi Klienta ZUS pod numerem 22 560 16 00. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–18:00. – Przypominamy naszym klientom: przed podjęciem jakichkolwiek działań skontaktujcie się z nami telefonicznie lub osobiście w placówce. Pochopne działanie może być w takiej sytuacji szkodliwe, gdyż oszuści umiejętnie stosują presję, wiedząc, że jeśli klient skontaktuje się z nami jako pierwszy, oszustwo zostanie udaremnione – podsumowuje rzecznik prasowy ZUS.