Wielkanoc tuż za rogiem. Ile Polacy wydadzą na jedzenie?

Jedzenie świąteczne Prawie 16 proc. Polaków ma przeznaczyć od 200 do 300 zł na posiłki świąteczne, wynika z badania Shopfully. Niewielka liczba respondentów nie planuje żadnych wydatków tego typu.

Do świąt wielkanocnych pozostał już tylko tydzień. Badanie Shopfully wskazuje, że w tym roku Polacy zamierzają wydać na świąteczne jedzenie przeważnie 200-300 zł na osobę. Dotyczy to 15,6% ankietowanych. Nieco niższy odsetek, 14,4% respondentów, przewiduje wydanie na ten cel 150-200 zł. Tymczasem 13,1% uczestników zamierza przeznaczyć ponad 500 zł, a jeden na dziesięciu szacuje swoje wydatki na 100-150 zł. Ponadto 13,7% Polaków pozostaje niepewnych swojego budżetu na świąteczne jedzenie w tym roku.

Jakie są przeciętne wydatki rodziny na żywność?

Naukowcy szacują, że typowa polska rodzina, składająca się z rodziców i dwójki dzieci, wyda od 800 do 1200 zł wyłącznie na żywność. – Bieżące informacje wskazują, że w 2024 r. czteroosobowa rodzina wyda zazwyczaj od 800 do 1200 zł na artykuły spożywcze niezbędne do przygotowań świątecznych. Sugeruje to, że przewidywane poziomy wydatków pozostają niezmienione w porównaniu z rzeczywistymi kosztami z poprzedniego roku. Nawet przy rosnących cenach żywności Polacy starają się dostosować swoje listy zakupów, aby nie przekroczyć poprzednich poziomów wydatków. Aby to osiągnąć, mogą szukać tańszych alternatyw dla swoich ulubionych produktów, zauważa dr Piotr Arak, główny ekonomista w VeloBank.

Niemniej jednak autorzy badania podkreślają, że utrzymanie wydatków z ubiegłego roku może okazać się sporym wyzwaniem. Wstępne dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) sugerują, że w marcu tego roku żywność i napoje bezalkoholowe podrożały o 6,7 procent w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Podobne ustalenia znajdują odzwierciedlenie w okresowym raporcie zatytułowanym „Indeks cen w sklepach detalicznych” opublikowanym przez WSB Merito University.

– Co więcej, niektórzy analitycy rynku przewidują, że w tym miesiącu, tuż przed świętami, ceny mogą wzrosnąć nawet dwucyfrowo. W sklepach będzie mniej promocji niż rok temu – podkreśla Robert Biegaj z Shopfully.

Autorzy badania dochodzą do wniosku, że ogólny rozkład odpowiedzi wskazuje, że pomimo inflacji i presji kosztów Polacy nie rezygnują ze świętowania Wielkanocy. Tylko 3,7% uczestników badania twierdzi, że w tym roku nie wyda nic na wielkanocne jedzenie, co może być związane z faktem, że osoby te albo nie obchodzą tego święta, albo podróżują.

Zdaniem Piotra Araka odsetek ankietowanych, którzy nie obchodzą świąt lub ich na to nie stać, jest zbliżony do poziomu ubóstwa w Polsce.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *