Okna w 2026: Kierunki, prognozy i nadchodzące zmiany

Kilka minionych lat w sektorze okiennym cechowało się sporymi wyzwaniami. Po bezprecedensowym roku 2021, gdy polscy wytwórcy wyprodukowali ponad 26 mln sztuk okien i drzwi, nastąpił nagły regres popytu. W roku 2022 produkcja skurczyła się o ponad 7%, zaś w roku 2023 zniżki stały się jeszcze bardziej dotkliwe, osiągając aż 15% w relacji rocznej, redukując ilość (20,5 mln egzemplarzy) do poziomu odnotowanego ostatni raz w roku 2015. Jednakże pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło symptomy stabilizacji. Wygląda zatem na to, że branża dosięgnęła dna cyklu gospodarczego i od roku 2025 stopniowo się podnosi.

Materiał prasowy
Materiał prasowy

Potężny eksporter, nawet w ciężkich czasach

Pomimo zniżek od roku 2015, krajowy sektor okienny nieprzerwanie stanowi eksportera o dużej sile. W roku 2024 Polska utrzymała swoją pozycję jako największy eksporter okien i drzwi w obrębie Unii Europejskiej, generując 32,8% wartości całego unijnego eksportu owych produktów (około 3,9 mld euro). Główną podporą w dalszym ciągu są wyroby z PVC, odpowiadające za przeszło połowę wartości krajowego eksportu okien oraz drzwi.

Polscy wytwórcy okien wciąż wypatrują największych możliwości na rozległych, chłonnych rynkach Starego Kontynentu. – Nie ma jednego, typowego rynku; wszystko jest zależne od etapu rozwoju danego przedsiębiorstwa oraz jego strategii. Z punktu widzenia krajowych producentów, najkorzystniejsze pozostają obszerne rynki, takie jak nasz kraj, Francja, Niemcy i Włochy – stwierdza Mikołaj Placek, szef OKNOPLAST. Wspomniane państwa, pomimo chwilowego osłabienia sytuacji gospodarczej, nadal stwarzają sposobność powiększania udziałów w sprzedaży wraz z poprawą koniunktury. Eksport wymaga jednak w tym momencie większej dozy ostrożności. Należy pamiętać, że polskie firmy stały się mniej konkurencyjne na rynkach zagranicznych. Przyczyną jest mocniejszy złoty w odniesieniu do ubiegłorocznego poziomu, wzrastające wydatki na płace, a także coraz agresywniejsza polityka cenowa lokalnych wytwórców, zwłaszcza w Europie Zachodniej. W tych okolicznościach kluczowe jest precyzyjne dostosowanie strategii oraz elastyczne reagowanie na przemiany – dodaje prezes OKNOPLAST.

Nadchodzące trendy w oknach 2026 – oczekiwania odbiorców i technologie

Sektor okienny prężnie dopasowuje gamę produktów do zmieniających się upodobań odbiorców, jak i nowych regulacji. Jakie są fundamentalne tendencje, kształtujące stolarkę okienną na progu roku 2026? Nade wszystko energooszczędność. Wysokie stawki za energię, a także zaostrzane normy budowlane (jak np. postulat budynków o zerowej emisji od roku 2028 w UE) implikują, że izolacja termiczna okien stała się jednym z czołowych mierników wyboru dla inwestorów. Klienci poszukują okien cechujących się jak najmniejszym współczynnikiem przenikania ciepła Uw, trzyszybowych, z dodatkową uszczelką środkową czy ciepłymi ramkami dystansowymi. Skutecznie zaizolowane okna umożliwiają bowiem ograniczenie kosztów związanych z ogrzewaniem oraz chłodzeniem budynku. Konsumenci coraz częściej postrzegają okno jako detal wystroju i stylu życia, a nie jedynie praktyczny komponent budynku. W modzie są wąskie ramy profili, powiększone tafle szkła, jak również ukryte okucia – wszystko to po to, ażeby granica pomiędzy wnętrzem a otoczeniem była w jak najmniejszym stopniu widoczna.

Innowacje i zapowiedzi produktowe: okno PILAR

Jednym z szeroko komentowanych wydarzeń w branży pod koniec roku 2025 była inauguracja okna PILAR od firmy OKNOPLAST. Ten nowy model PVC stanowi zapowiedź trendów, które mają zdominować rok 2026. Okno PILAR to konstrukcja przełomowa – po raz pierwszy udało się połączyć tak wysokie parametry termiczne oraz statyczne z ultrakontrocersyjnym, smukłym designem. Profil okna czerpie inspirację ze stolarki aluminiowej: skrzydło z zewnętrznej strony jest schowane (brak widocznej listwy przyszybowej), a centralny słupek ruchomy jest wyjątkowo wąski. Dzięki temu przeważająca część powierzchni to szkło, a rama jest niemal niewidoczna. Takie rozwiązanie zapewnia maksymalne doświetlenie pomieszczeń oraz elegancki wygląd, dotychczas dostępny głównie dla droższych okien aluminiowych.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Strategie producentów na rok 2026

Pomimo niekorzystnych uwarunkowań w minionych latach, czołowi producenci stolarki spoglądają w przyszłość z rozważnym optymizmem i przygotowują plany rozwojowe na nadchodzące sezony. Kluczowe znaczenie ma wykorzystanie momentu ożywienia, kiedy tylko się pojawi, celem umocnienia pozycji rynkowej. – Naszym dążeniem jest stabilny progres oraz powiększanie udziałów na newralgicznych rynkach – zwłaszcza w Belgii, Austrii, Włoszech, Francji, Niemczech, Polsce oraz Hiszpanii. Zamierzamy w dalszym ciągu wzmacniać pozycję kluczowej marki OKNOPLAST, jak również rozwijać marki komplementarne, między innymi: WnD w obszarze mainstreamowym, Aluhaus w segmencie stolarki aluminiowej, hiszpańskiej Hermet10, a także austriackiej Hrachowiny, oferującej ekskluzywne okna drewniane i drewniano-aluminiowe. – zapowiada Mikołaj Placek, prezes OKNOPLAST. Taki tok myślenia podziela wielu innych wytwórców: zamiast podejmowania ryzykownych działań w niepewnym otoczeniu, koncentrują się oni na doskonaleniu procedur wewnętrznych, optymalizowaniu kosztów i tworzeniu nowych produktów, by być przygotowanym, kiedy rynek znowu nabierze impetu. Dzieje sektora okiennego uczą, że przedsiębiorstwa innowacyjne, funkcjonujące z długoterminową wizją, wychodzą z kryzysów silniejsze – często zagarniając udziały po mniej odpornych konkurentach.

—————————————————————————————————————-

Kontakt dla mediów

Patrycja Ogrodnik PR Manager [email protected] tel. 692 333 175

Zuzanna Dyba Specjalista ds.PR +48 666 870 580 [email protected]

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google. Materiał promocyjny OKNOPLAST Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

Nigdy nie spodziewałem się, że będę sprzedawać ołówki. Szybko zrobił się z tego milionowy biznes Biznes

Nigdy nie spodziewałem się, że będę sprzedawać ołówki. Szybko zrobił się z tego milionowy biznes

wczoraj 10:49 Kelly Burch Orlen zdecydował w sprawie przyszłości spółki Olefiny. Zmienił plany Biznes

Orlen zdecydował w sprawie przyszłości spółki Olefiny. Zmienił plany

wtorek 16:21 Damian Słomski Dzieci Zygmunta Solorza przejmują imperium. Zapowiadają konsekwencje Biznes

Dzieci Zygmunta Solorza przejmują imperium. Zapowiadają konsekwencje

wtorek 14:35 Maciej Rudke Koniec mrożenia cen prądu w 2026? Niekoniecznie! Jest sposób na niższe rachunki Materiał promocyjny

Koniec mrożenia cen prądu w 2026? Niekoniecznie! Jest sposób na niższe rachunki

wtorek 11:23To koniec "Sukcesji" po polsku. Historia sporu o imperium Zygmunta Solorza Biznes

To koniec "Sukcesji" po polsku. Historia sporu o imperium Zygmunta Solorza

wtorek 09:48 Jakub Ceglarz Bezpieczeństwo stało się standardem. Dlaczego rynek ogrodzeń specjalistycznych rośnie szybciej niż kiedykolwiek? Materiał promocyjny

Bezpieczeństwo stało się standardem. Dlaczego rynek ogrodzeń specjalistycznych rośnie szybciej niż kiedykolwiek?

poniedziałek 00:00Polscy przedsiębiorcy o innowacjach w Davos. „Polska wchodzi w nowy etap swojej historii” Materiał promocyjny

Polscy przedsiębiorcy o innowacjach w Davos. „Polska wchodzi w nowy etap swojej historii”

poniedziałek 00:00Twój dział HR wciąż używa Excela do analizy płac? To prosta droga do problemów z nowymi przepisami Materiał promocyjny

Twój dział HR wciąż używa Excela do analizy płac? To prosta droga do problemów z nowymi przepisami

poniedziałek 00:00Co z fuzją Banku Pekao i PZU? Jest oficjalny komunikat w sprawie terminu Biznes

Co z fuzją Banku Pekao i PZU? Jest oficjalny komunikat w sprawie terminu

piątek 20:34 Filip Madejski Polska mieszkaniowa mapa się rozjeżdża. Dlaczego w 2026 wygrywać będą miasta, nie „rynek” Materiał promocyjny

Polska mieszkaniowa mapa się rozjeżdża. Dlaczego w 2026 wygrywać będą miasta, nie „rynek”

piątek 17:01AVÈNE TOLÉRANCE – niezawodna ulga dla skóry nadwrażliwej Materiał promocyjny

AVÈNE TOLÉRANCE – niezawodna ulga dla skóry nadwrażliwej

piątek 16:45Jak przygotować flotę na 2026 rok? Cztery obszary, w których firmy szukają przewagi kosztowej Materiał promocyjny

Jak przygotować flotę na 2026 rok? Cztery obszary, w których firmy szukają przewagi kosztowej

piątek 10:09Источник

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *