Wygląda na to, że coraz więcej młodych ludzi decyduje się na inwestowanie w złoto. Dla wielu nie jest to tylko sposób na zabezpieczenie oszczędności, ale także strategia na zapewnienie sobie bezpiecznej przyszłości w coraz bardziej nieprzewidywalnym świecie.
Specjaliści wskazują, że wśród inwestorów w złoto w tych niepewnych czasach znajdują się tzw. millenialsi i przedstawiciele generacji Z. Podstawowy powód? Doświadczenia tych młodszych pokoleń zostały ukształtowane przez wydarzenia takie jak globalny kryzys gospodarczy, pandemia i rosnąca inflacja. Dla znacznej części tych osób złoto służy nie tylko jako środek ochronny dla ich oszczędności, ale także jako droga do zabezpieczenia stabilnej przyszłości w świecie naznaczonym zmiennością.
Młodzi ludzie zwracają się ku złotu
– Złoto ujawnia swoje zalety, takie jak odporność na inflację, najbardziej w trudnych okresach, gdy jesteśmy świadkami wstrząsów na rynkach lub w polityce światowej. Młodzi ludzie, którzy dopiero zaczynają karierę, pną się po szczeblach kariery, zakładają rodziny lub zaciągają pożyczki, szukają bezpiecznego schronienia w takich czasach. To jeden aspekt sytuacji; innym jest to, że złoto jest postrzegane jako doskonały dodatek do przyszłych oszczędności emerytalnych. Świadomość w tej dziedzinie również znacznie wzrosła, co ilustruje wzrost popularności PPK – komentuje Michał Tekliński, ekspert rynku złota z Goldsaver.pl, Goldenmark Group.
Według badania Goldsaver, głównymi motywami inwestowania w złoto są chęć dywersyfikacji oszczędności i zabezpieczenie się przed inflacją (odpowiednio 48,9% i 45,1%). Złoto jest również postrzegane jako alternatywa dla tradycyjnych oszczędności bankowych (35,3%).
Najczęściej wymienianymi celami oszczędzania jest stworzenie poduszki finansowej (48,5%), zapewnienie sobie komfortowej emerytury (37,7%) i zabezpieczenie przyszłości dzieci (24,5%).
Znaczna większość uczestników (70,6%) nie ma ustalonego limitu ilości posiadanego złota i planuje kupować je w nieskończoność. Jak podkreślają autorzy badania, wskazuje to, że jest ono uważane za kamień węgielny dla oszczędzania i długoterminowej stabilności finansowej. Ponad 90% ankietowanych wyraża chęć długoterminowego przechowywania złota. Nieco mniej, 86%, uważa, że osiągnięcie celu oszczędnościowego w złocie jest wykonalne.
– Dla niektórych może to wydawać się paradoksalne, ale dla młodszych pokoleń nieodłączny konserwatyzm złota jako aktywa na trudne czasy lub emeryturę może być jego największą siłą. Odzwierciedla to nie tyle zmianę w postrzeganiu złota, co raczej transformację świadomości i wzrost wiedzy – podsumowuje Marta Dębska, ekspertka rynku złota w Goldsaver.pl.