Artykuły szkolne są droższe niż w zeszłym roku. Ponad 300 sztuk wystarcza tylko dla nielicznych.

Artykuły szkolne w supermarketach Sześćdziesiąt procent Polaków uważa, że ich wydatki na artykuły szkolne w tym roku przewyższą te z roku poprzedniego, wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research. Program 300+ wystarczy tylko dla nielicznych.

Według badania SW Research, agencji badań rynku i opinii publicznej, przeprowadzonego na zlecenie Empiku, 13% Polaków przewiduje, że przeznaczy w tym roku na artykuły szkolne do 300 zł. Oznacza to, że ta grupa będzie w stanie spełnić kryteria dofinansowania rządowej inicjatywy „Dobry Start”.

Przypomnijmy, że program, który rozpoczął się w 2018 roku, oferuje 300 zł (stąd jego nieformalna nazwa – ponad 300 zł) na potrzeby edukacyjne. Z najnowszych statystyk Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) wynika, że w tym roku z tego świadczenia skorzystało już blisko 3,3 mln uczniów, co daje łącznie 634 mln zł wsparcia.

Ponad 300 wystarczy na kilka

Niemniej jednak badanie wskazuje, że program 300+ jest niewystarczający dla większości rodziców. Dane, na które powołuje się RMF FM, pokazują, że niecałe 40% uczestników szacuje swoje wydatki na kwotę od 300 do 500 zł. Prawie 30% przewiduje, że koszt wyprawki wyniesie od 500 do 700 zł. Czternaście procent przewiduje wydatki w przedziale od 700 do 1000 zł, a 6% uważa, że ich wydatki przekroczą 1000 zł.

Sześćdziesiąt procent ankietowanych uważa, że koszty powrotu do szkoły w tym roku będą wyższe niż w zeszłym. Trzydzieści pięć procent respondentów twierdzi, że wydatki są porównywalne z ubiegłorocznymi, a tylko pięć procent deklaruje, że w tym roku wyda mniej.

Zdecydowana większość rodziców, 88%, deklaruje, że sfinalizuje wyprawkę przed wakacjami. Pozostałe 12% planuje rozpocząć zakupy we wrześniu.

Z badania przeprowadzonego w zeszłym roku przez SW Research dla „Wprost” wynika, że prawie połowa Polaków (46%) uważa, że świadczenie 300+ powinno być waloryzowane inflacją. Trzydzieści procent respondentów uznało taką podwyżkę za niepotrzebną, a 23,2% nie miało na ten temat zdecydowanego zdania.

Badanie Agencji Badania Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Empiku przeprowadzono w dniach 2-15 lipca 2025 r. metodą wywiadu internetowego wspomaganego komputerowo (CAWI) na ogólnopolskiej próbie 1005 dorosłych respondentów z dziećmi.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *