Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska spotkała się w piątek z dyrekcją Tatrzańskiego Parku Narodowego i góralami. W Zakopanem rozmawiano o dalszym wykorzystywaniu koni przez turystów odwiedzających Tatry.
Badanie stanu zdrowia koni na Polanie Włosienicy
– Konie nie znikną, ponieważ jest taki dziś stan prawny, że one są elementem całego planu, który jest zatwierdzony na tej drodze i my jako powiat tatrzański będziemy podtrzymywać tę formę transportu — mówił przed spotkaniem z minister Hennig-Kloską starosta tatrzański Andrzej Skupień.
– Były próby i testy wprowadzenia meleksów. One w okresie jesiennym i zimowym się nie sprawdziły, bo ważny jest stan drogi. Nie za bardzo chcemy wchodzić w tę dyskusję z tego względu, że meleksy za bardzo nie pasują nam do krajobrazu – tłumaczył.
Konie nad Morskim Okiem. Co ustalono podczas spotkania?
Po spotkaniu Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało listę ustaleń, jakie zapadły podczas dzisiejszego spotkania.
Uczestnicy zgodzili się m.in. w sprawie wydłużenia postoju dla koni, zmianę przepisów ws. wydawania licencji dla fiakrów, zmniejszenie limitu turystów na wozie czy dodatkowe badania dla koni.
„W następnym tygodniu na trasie do Morskiego Oka rozpoczynamy testy elektrycznego busa, zmniejszamy liczbę osób, które mogą być na wozie w trakcie jednego transportu, zwierzęta będą miały 60 minut postoju po każdym kursie” – przekazała minister Hennig-Kloska.
Fundacja Viva! od lat walczy z wykorzystywaniem koni do transportu turystów nad Morskim Okiem. Według raportu, opublikowanego przez fundację jesienią 2023 roku, zwierzęta ciągną o około tonę więcej, niż mogą, i wytrzymują w tej „pracy” średnio trzy lata. Później konie mają trafiać do rzeźni.
Widok umęczonych koni na drodze do Morskiego Oka od wielu lat budzi kontrowersje. Rozwiązaniem miał być hybrydowy wóz konny. Jednak po zakończonych testach okazało się, że problemów jest więcej niż korzyści.